ANALYS & STRATEGI

Ett bra förarbete ger resultat

Ett lyckat webb- eller e-handelsprojekt börjar med ett grundligt förarbete. Då slipper du dyra omarbetningar i efterhand och sparar både tid och pengar.
 
Tillsammans med våra partners kan vi erbjuda bland annat förstudier, sökmotoroptimering eller strategier för sociala medier. 

» Kontakta oss så berättar vi mer
E-handelsanalys och strategi

Webbstrategi

I en webbstrategi är nyckeln är att ställa de rätta frågorna och dra kloka slutsater av svaren och för det krävs kunskap om e-handel och hur kunderna agerar på nätet. Några exempel på områden som en webbstrategi kan innehålla: 
  • Nulägesanalys
  • Omvärlds-/konkurrentanalys
  • Ditt erbjudande (produkter/tjänster)
  • Definition av målgrupper
  • Målstyrning och mätbarhet
  • Driva relevant trafik (SEO/SEM)
  • Konverteringsoptimering
  • Snittordervärde
  • Leveransflöden och logistik
  • Kundlojalitet
  • Struktur och innehåll
  • Strategi för mobil e-handel
  • Behovsanalys & kravställning

E-handelsanalys

En e-handelsanalys innebär att man går igenom hela webbplatsen. Ofta tittar man också på hur kommunikationen med kunderna sker och gör provköp för att analysera webbplatsen ur besökarens perspektiv. Man kan även besöka er företag och se hur ni jobbar med till exempel lager, pack-och-plock och kundtjänst för att kunna ge förslag på hur ni kan jobba mer effektivt med hela kedjan.

SEO-analys

Tycker du att internetmarknadsföring och sökmotoroptimering (SEO) är svårt? Du är inte ensam. Många e-handlare är osäkra på vad de behöver göra för att lyckas. Vissa saker kan man göra själv, men det finns också en mängd leverantörer av SEO-tjänster av varierande kvalitet och det inte lätt att välja rätt.

Handlingsplan för ditt SEO-arbete
Med en SEO-analys får du hjälp att identifiera problem och skapa en handlingsplan inför din satsning på SEO. Man tittar bland annat på strukturen på din webbplats och vilka länkningar som finns. Med en SEO-rapport som underlag kan du sedan välja vad du själv kan och vill genomföra och vad du behöver köpa in från någon SEO-leverantör.

SEM-analys (AdWords)

En lyckad AdWords-kampanj innebär att du får rätt besökare att klicka på din annonser till lägsta möjliga kostnad. 
 
Sökordsanalys och annonsstruktur
Du kanske redan har ett AdWords-konto, men har inte lyckats riktigt som du hade hoppats? Steg ett är en sökordsanalys och sedan sätter man upp en struktur med annonsgrupper och annonser. När allt är på plats kan du sedan själv kan sköta kontot. 
 
Har du inget AdWords-konto kan du få hjälp att sätta upp det med en struktur med annonsgrupper och annonstexter så du har något att utgå ifrån i det fortsatta arbetet.