Gimmersta Group är en av Sveriges ledande aktörer i tapetbranschen med försäljning till konsumenter och företag i över 50 länder, både online och via återförsäljare. Nu ger de sig in på ett nytt affärsområde med nya bolaget Pinx Prints – personliga och designade prints. Fem olika teman där man som kund kan personalisera posters finns med i starten - art, birth, maps, me och quotes – men det ska blir fler så småningom.
Minnen och mål
– Meningen är att man ska kunna spara minnen och upplevelser som en poster, snyggt och designat, men med sina egna personliga uppgifter, berättar Christofer Gimmersta på Pinx. Det kan vara minnet av ett barns födelse, en resa eller kanske första gången man träffade sin partner. Vi har också lite mer utmanande innehåll där man till exempel kan göra en lista över sina personliga mål under året eller ett citat som man gillar.
Namnet Pinx kommer från latinets Pinxit som betyder ungefär ”jag har målat det här” och som användes av konstnärer historiskt som signatur.
Försäljning online
Redan från början var idén att sälja på nätet med funktioner där kunden själv skriver in de personaliserade uppgifterna när hen beställer sin poster.
– Vi valde SiteDirect för att det känns tryggt med ett svenskt system som också är flexibelt så att vi kan utveckla specialanpassningar för vår nya verksamhet. Jag har jobbat med SiteDirect-systemet tidigare och det är ett fantastiskt CMS som hanterar flera språk och regioner och det skapar förutsättningar för vår globala försäljning, säger Christofer Gimmersta.