2009 introducerade Google rich snippets och som innebär att webbsajterna kunde börja märka upp information, till exempel betyg och pris, med antingen microformat eller RDFa som sedan Google kunde välja att visa direkt i sökresultatet. Det gjorde att en sajt med till exempel recensionsstjärnor stod ut visuellt och kunde få en bättre klickfrekvens, även om de låg långt ner i resultatlistan. Denna fördel gjorde att allt fler började se hur de kunde märka upp relevant information enligt specifikationerna, även om Google inte garanterade att de skulle ta med och visa informationen i sökresultatet.
2011 gick sökmotorerna ihop och introducerade en gemensam standard för strukturerad data på
schema.org som nu fungerar som en samlingsplats för all ”structure data markup”. Sedan 2008 har Martin Hepp drivit ett projekt som kallas
Good Relations (Hepp började redan runt 2002 med en första standard) som är en vokabulär för e-handel. I november
2012 blev hela schemat från Good Relations fullt integrerat i schema.org och det gjorde en betydligt mer detaljerad uppmärkning av information möjlig.
2014 lanserade Google vad de kallar structured snippets. Detta har inte blivit lika uppmärksammat, med det handlar om hur Google tar ut information från tabeller och sen visar den i sökresulatet. Webbtabeller är något som Google har arbetat med sen mitten av 2000-talet och nu kombinerar de detta med snippets för att visa mer information i sökresultatet. Jag har själv inte sett så många exempel på detta i svenska Google, men håll ögonen öppna för det kommer!