Vad gör en lösningsarkitekt egentligen?
Jag jobbar med allt ifrån att samla ihop kundernas önskemål och krav, genom till exempel workshops, till att ta fram koncept med lösningsförslag och hur det ska kvalitetssäkras. Det gäller att skapa hållbara lösningar som går att bygga på efter hand. Jag arbetar nära hela organisationen - affärsutvecklare, projektledare, webb- och plattformsutvecklare.
Vem är Andreas Lehner?
Eftersom jag är uppvuxen i de småländska skogarna fick jag entreprenörskapet med mig från början och det har präglat mig. Jag är funderar ofta ett tag innan jag gör något, men testar gärna olika vägar. Magkänsla kan vara en oväntat bra vägledare mellan två val, men det gäller att inte tveka för länge. Det viktiga är att genomföra saker - oftast är det 80 procent rätt och då är det enkelt att fixa till de sista 20 procenten efteråt. Jag är en inbiten gamer och läslus, men på senare år har whiskyintresset tagit allt mer av min fritid.
Vad är det roligaste med ditt jobb på SiteDirect?
Om man bara ska nämna en sak, så är det nog att tillsammans med kund ta fram lösningar som passar deras verksamhet och kunder. Det leder ofta till att vi får nya spännande krav på SiteDirect-plattformen och på utvecklingsarbetet i projekten. Att se våra kunder växa både med ny kunskap och teknik och att få följa det genomslag det får i deras verksamhet är fantastiskt kul.
Vad startar du arbetsdagen med på morgonen?
Jag är ofta först på kontoret och brukar börja dagen med att sätta på en omgång kaffe så att det är klart när mina kollegor kommer.
Berätta lite om din bakgrund!
Jag är uppväxt i en familj av egenföretagare och det gav mig ett intresse för företagsekonomi från start. Under åren som jag växte upp gjordes stora tekniska framsteg och det lade grunden för mitt stora it-intresse.
Vad gör du när du inte jobbar?
Då spenderar jag tid med familj och vänner. Det blir en hel del grillning, året om faktiskt. Vädret spelar ingen roll - det är kanske annorlunda, men väldigt gott, att äta grillat vid lucia!
Vilken är din viktigaste spaning som berör SiteDirects kunder?
Konkurrensen ökar på alla håll för e-handlare. Det gäller att hänga med i svängarna:
- Det händer väldigt mycket hos betalleverantörerna som har extra fokus på att förbättra köpmomentet och tjänsterna de erbjuder. Som e-handlare gäller det att välja rätt lösning som passar just din kundgrupp bäst.
- Man kan tjäna mycket på att lära sig grunderna i SEM och SEO. Kunskap om sökmotoroptimering (SEO) och sökmotormarknadsföring (SEM, till exempel AdWords) gör att du kan göra mycket inom företaget och får bättre kontroll över kostnader och resultat.
- Se oss på SiteDirect som en resurs. Vi levererar inte bara en teknisk plattform utan här finns också kunskap om e-handel och affärsutveckling.