Varför ska du som e-handlare ha stenkoll på TV-tablån? En tydlig trend är att vi nästan alltid har minst två skärmar igång, så kallat second screen. Oftast sitter vi med mobilen eller surfplattan samtidigt som vi tittar på TV. Det här kan du dra nytta av genom att koordinera annonseringen för din e-handel med det som sker i olika mediekanaler, och då framför allt TV. Här berättar vår SEM-expert Jonas Lindblom hur du ska göra:
TV-serier som Walking Dead har ett stort antal tittare som efter varje avsnitt går ut på sociala medier för att diskutera innehållet. Sociala kanaler som Twitter och Facebook är mycket viktiga för mediebolagen när det gäller att fånga upp engagerade tittare och fördjupa relationen med dem. Men förutom att diskutera händelserna i ett visst tv-avsnitt finns det många tittare som söker efter andra saker. I en undersökning svarade 41 % att de hade sökt efter något relaterat till ett tv-program till exempel kopplat till onlineshopping.
Allsång på Skansen gav besöksrekord
Själv så upplevde jag det här på riktigt för första gången en sommar för något år sedan när Digiloogänget gick upp på scenen i Allsång på Skansen. Jag är med och driver
Evenemang.se och satt med Google Analytics i realtid och såg hur trafiken fullkomligt exploderade från mobiler och läsplattor. Vi slog besöksrekord den dagen och över 80 % av trafiken var mobil.
Riktad produktannonsering
Ett annat exempel var när Giulia Ender gästade pratshowen Skavlan. Hon är en ung, tysk forskare som, otroligt nog, lyckas prata om tarmrörelse och avföring på ett engagerande och underhållande sätt. Jag gjorde en sökning på succéboken som hon skrivit, ”Charmen med tarmen”, och Alibris hade smart nog gjort en riktad annons i Adwords: