Det är gratis att listas på Pricerunner som återförsäljare, men det ger inte så mycket. För att få bättre exponering krävs att man blir samarbetspartner (det vill säga betalande kund).
Betalningsmodellen är CPC (Cost-per-click) och de som betalar mest listas högst upp i shoppingkategorierna och benämns även som populärast. För att få en lista i prisordning behövs ett aktivt val av besökaren.
Bestäm en prisstrategi för dina bud
Budgivningen är enkel, med endast ett bud per bred kategori. I administrationsgränssnittet ser man vad man gett för bud, kan ändra budet och man ser även de tre högsta och minimibudet i kategorin. Det går att ändra buden i flera kategorier samtidigt och man kan även få en enklare rapport om kategorierna (antal klick etc.)
För att hålla koll på budgivningen kan man få e-postnotifiering om någon annan butik ändrar sitt bud eller en sammanfattning per dag om olika ändringar i kategorier.
Kostnaden per klick i vissa kategorier kan bli höga med upp till 30 kr per klick så det gäller att ha en genomarbetad strategi för hur man ska arbeta med Pricerunner, annars kan det bli väldigt dyrt.
Om ni väljer att vara med på Pricerunner så behöver ni ta fram en
prisfil som ligger på er sajt och som uppdateras löpande. Prisfilen hämtas av Pricerunner en gång per dag.