SiteDirect använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Klicka på OK för att godkänna. Läs mer i vår integritetspolicy.
OK
Start | Nyheter

E-HANDELSKUNSKAP - TIPS FÖR DIG SOM JOBBAR MED E-HANDEL

Köp nu-knappar – racet mot den perfekta köpupplevelsen i mobilen

Knappar, knappar, jag ser knappar överallt! Och då pratar vi inte om skjortknappar, utan om köpknappar i alla dess former. Köpknappar minimerar köpmotståndet exakt just då man är intresserad av en produkt. Ett exempel: Din vän är i New York och lägger ut en bild på Facebook och du blir riktigt sugen på att åka dit. I direkt anslutning annonserar ett bolag sitt weekendpaket med flyg och hotell med en bokningsknapp direkt i Facebook-appen. Priset ser okej ut så du bokar direkt i Facebook med det kort du har kopplat dit utan att behöva lämna Facebook.

Förväntningarna ökar hela tiden på att det ska vara möjligt att handla på olika sätt, på det sätt som passar olika individer. Om en persons främsta kanal för informationsinhämtning och inspiration är Pinterest så vill den personen troligtvis även inspirationsshoppa via Pinterest. Och det är dit vi är på väg nu med köpknappar överallt.

Mobilt internet bara fortsätter att växa

Grunden till köpknappsexplosionen är den fortsatta tillväxten av smartphones globalt. 2014 var det 2,1 miljarder smartphoneanvändare globalt, en ökning med över 23 % från föregående år, och tiden som vi tillbringar på våra mobiler bara ökar. 2014 spenderade den amerikanska medborgaren 2,6 timmar per dag på mobilen med att konsumera digitalt innehåll och 2015 förväntas det öka till 2,8 timmar.*
Källa: http://recode.net/2015/05/27/mary-meekers-2015-internet-trends-slides/

Stora och mindre aktörer positionerar sig

Google, Facebook, Apple, Amazon och mindre spelare som Twitter, Pinterest och Klarna laddar alla för fullt för att lansera den mest sömlösa lösningen för att du ska kunna handla från din telefon (och andra enheter). Många e-handlare har sett trafiken öka från mobila enheter, men de flesta brottas också med att få samma tillväxttakt på konverteringsgraden som i antal besökare. Ett problem med försäljning på nätet är att det som kund är krångligt att lägga in alla uppgifter som kontokort etc. Det är en av orsakerna till att Amazon har lyckats så otroligt bra med sina appar där kunderna redan har sin historik sparad och det verkligen blir ”one-click-buy”. 

Google

Google har brottats länge med att få användarna att använda Googles egna betallösningar, men man har inte riktigt lyckats trots att man kopplat på Google Play. Nu tror Google sig dock hittat lösningen med en ”buy now-knapp" direkt i sökresultatet. Knappen innebär att shopparen inte ens besöker e-handlarens sajt utan allt sker direkt på Googlesidan. Den säljande e-handeln får bara kundinformation inklusive e-post så att man kan hantera försändelsen. Ett av målen med Googles köpknapp är att förhindra att besökaren går vidare och handlar på Amazon. Just nu är det endast ett urval av företag i USA som får testa Googles köp nu-knapp, men det finns farhågor från flera handlare att detta kommer att innebära att Google utvecklas till en marknadsplats från att vara den som tillhandahåller trafiken till andra sajter.*
Sponsrat Instagraminlägg med köpknapp.

Facebook + Instagram och Amazon

Facebook började sitt test av köpknapp redan under 2014 då användaren kunde köpa produkter direkt i nyhetsflödet. Än så länge tar inte Facebook någon provision för detta, men företaget har sagt att de inte utesluter att det kan komma framöver.  
 
Den 2 juni släppte både Instagram och Pinterest nyheter om möjligheten att direkt eller via deras appar köpa produkter.

På Pinterest handlar det det om köpbara Pins och Instagram kallar det "Shop Now" eller sponsrade produkter. På Pinterest går det handla produkterna direkt i appen och betala antingen med kreditkort eller Apple Pay. Redan har stora kedjor som Macy's, Neiman Marcus och Nordstrom i USA lagt ut produkter där. Pinterest har övervägande kvinnliga användare (83 % 2012).*
[Läs mer om Pinterest för e-handlare]

På Instagram sker inte själva köpet på Instagram utan om man ska sälja där måste man först sätta upp ett annonseringskonto. Själva köpet sker sedan hos e-handlaren i en minibrowser i Instagramappen. Förutom "Shop Now" så har Instagram även lagt till knapparna, "Sign Up", "Learn More" och "Install Now". 
 
Amazon som redan 1999 lyckades få varumärkesskydd i USA på begreppet "1-click" och "1-click buy"*, har med sin Dash-button gått ett steg längre och skapat en fysisk knapp som kan placeras på olika ställen i hemmet till exempel på tvättmaskinen för att beställa mer tvättmedel.
Pinterest köp nu knapp
Även på Pinterest finns det nu möjlighet att köpa direkt via en knapp.

Är knapparna positivt för dig som e-handlare?

Kortsiktigt kan till exempel Google köp nu-knapp säkert ge ett bra uppsving av försäljningen. Precis som med Google shopping-annonser, som var billigt och effektivt för de första som hoppade på, så kan det vara ett riktigt bra sätt att öka försäljningen och ROI. Långsiktigt ska nog de flesta återförsäljare av produkter vara rädda. Riskerna är att varumärket vattnas ur och att du som e-handlare kommer allt längre bort från kunden.* 

Säljer du visuella produkter som kläder, design och liknande så testa Instagram och Pinterest så fort som möjligt. Speciellt Pinterest har en global, köpstark användarbas och på Instagram är det möjligt att nå en yngre publik. 
 
*Källor:
http://recode.net/2015/05/27/mary-meekers-2015-internet-trends-slides/
http://www.wsj.com/articles/can-google-outsell-amazon-and-ebay-1431730741
http://www.forbes.com/sites/erikamorphy/2015/05/16/why-retailers-should-worry-if-google-joins-the-buy-button-brigade/
https://business.pinterest.com/en/blog/coming-soon-buyable-pins
http://www.businessnewsdaily.com/8043-pinterest-instagram-add-buy-button.html
http://en.wikipedia.org/wiki/1-Click
 
Artikelförfattare: Jonas Lindblom. Jonas har lång erfarenhet av
att SEO- och SEM-frågor ur ett e-handelsperspektiv.
Han jobbar idag inom SiteDirect-koncernen, bland annat med att
hjälpa kunderna med SEO- och SEM-analyser.

Läs mer om SiteDirect