Kortsiktigt kan till exempel Google köp nu-knapp säkert ge ett bra uppsving av försäljningen. Precis som med Google shopping-annonser, som var billigt och effektivt för de första som hoppade på, så kan det vara ett riktigt bra sätt att öka försäljningen och ROI. Långsiktigt ska nog de flesta återförsäljare av produkter vara rädda. Riskerna är att varumärket vattnas ur och att du som e-handlare kommer allt längre bort från kunden.*
Säljer du visuella produkter som kläder, design och liknande så testa Instagram och Pinterest så fort som möjligt. Speciellt Pinterest har en global, köpstark användarbas och på Instagram är det möjligt att nå en yngre publik.
*Källor:
http://recode.net/2015/05/27/mary-meekers-2015-internet-trends-slides/
http://www.wsj.com/articles/can-google-outsell-amazon-and-ebay-1431730741
http://www.forbes.com/sites/erikamorphy/2015/05/16/why-retailers-should-worry-if-google-joins-the-buy-button-brigade/
https://business.pinterest.com/en/blog/coming-soon-buyable-pins
http://www.businessnewsdaily.com/8043-pinterest-instagram-add-buy-button.html
http://en.wikipedia.org/wiki/1-Click