SiteDirect använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Klicka på OK för att godkänna. Läs mer i vår integritetspolicy.
OK
Start | Nyheter
E-handelskunskap:

Hjälp dina kunder att hitta rätt med smart filtrering för e-handel

Vad hjälper det om du har världens bästa produkter i din nätbutik om dina besökare inte hittar rätt? Med en smart filtrering kan kunderna snabbt hitta precis det som de söker i din e-handel eller få inspiration om de vill ha flera alternativ att välja bland. Här berättar vi mer om hur du kan förbättra användarupplevelsen genom smarta filter i din nätbutik.
 
Filtrering är inte samma sak som sökfunktion
De flesta nätbutiker har någon form av sökfunktion där besökaren kan skriva in vad de letar efter. Sökrutan är naturligtvis viktig, men om du kombinerar den med en filtrering blir det ännu enklare för besökaren att hitta rätt produkt. En bra filterfunktion ställer krav på både design och logik och ska vara lätt och tydlig att använda.
Sökruta
En sökfunktion är en bra början, men med en filtrering ger du dina besökare större möjlighet att hitta rätt.
Vad är filtrering?
Filtrering är möjligheten att ta fram ett urval av produkter utifrån flera olika parametrar samtidigt. En bra filtreringsfunktion förbättrar köpupplevelsen och gör att man som besökare hittar rätt med färre klick. Den kan minska urvalet från tusentals produkter ner till ett fåtal på några sekunder. Det blir också enklare för besökaren att jämföra olika produkter. 
Filtrering
Exempel på filtrering på polder.se som säljer längdskidor och tillbehör. Här kan man filtrera på varumärke, skidtyp, kvalitet, vem skidan passar till och prisnivå.
Vad ska man då tänka på när man skapar en filtrering? Här kommer några punkter att utgå ifrån:
 
1. Vilka parametrar ska man kunna filtrera på?
Börja med att fundera på vilket urval dina besökare vill söka på och vilken information som finns om produkterna. All information som du har med på produktbeskrivningen om respektive produkt kan vara intressant, till exempel färg, storlek, pris, modell eller andra specifikationer. När du väl har filtreringen på plats kan du lägga till och ändra dessa parametrar efter hand.

2. Vilken typ av filter ska varje parameter ha?
Beroende på vad det är som ska selekteras kan man välja olika typer av filtrering, till exempel dropdownmeny, kryssruta, slider eller att man klickar i en ruta. Kombinera gärna flera olika filterfunktioner beroende på vad det är som ska filtreras.
Filtrering - slider
Slider och klickrutor är två varianter av filtreringstyper. I detta exempel har man valt en så kallad slider för att välja prisintervall och klickrutor för att välja vilka varumärken man vill se.
3. Variera filter efter produktkategorierna
Fall inte i fällan att ha samma filtreringsparametrar för alla dina produkter, det blir oftast alltför generellt. Olika filter för respektive produktkategori är oftast bäst. Om du säljer kläder kanske färg och storlek är viktigt i alla produktkategorier, men när det gäller tröjor kanske man vill kunna se alla tröjor med kort ärm eller rund halsringning. Däremot är det andra parametrar som är intressanta när man ska välja byxor.
Filtrering - produktkategori
Olika produktkategorier kan kräva olika filter, som här där man säljer både kläder och skidvalla. Varumärke och pris är gemensamt medan övriga parametrar varierar mellan kategorierna.
4. Använd tematiska filter
Förutom rena produktspecifikationer kan det vara en bra idé att också tänka lite mer kreativt och använda filter med olika teman för att hjälpa kunden i köpbeslutet. Det kan till exempel vara efter säsong, kanske produkter som passar för sommar respektive vinter, festkläder och vardagskläder, reaprodukter eller liknande som hjälper dina kunder att hitta rätt. 
 
5. Placera de viktigaste filtren högst upp
Man bör placera de viktigaste filtren högst upp. Om man vill ha med fler kan man lägga till möjligheten att klicka och fälla ut för att visa fler så att inte filterlistan blir för lång. I nedanstående exempel ligger de fyra viktigaste filtren överst i listan, vill man se fler kan man klicka på "Visa fler egenskaper".
 
Filtrering - utfällbart
Så här kan de se ut när besökaren har förfinat sitt val:
 
Filtrering - utfällt
6. Sidan ska ladda snabbt
Filtrering där besökare klickar fram och tillbaka mellan olika urval kan innebära långa laddningstider om många produkter ska laddas in. Med en ajaxfiltrering optimeras laddningstiden eftersom sidan inte behöver laddas om vid varje förändring, bara det som ändras uppdateras på sidan. Tänk också på att det är bra om det går att backa i webbläsaren mellan varje urval i filtreringen om besökaren ångrar sitt val. Och vad ska hända om man klickar på en produkt i resultatet, kan man enkelt gå tillbaka till resultatlistan igen?
 
7. Komplettera filtreringen med sortering
Filtreringen bör kompletteras med en sorteringsfunktion så att det filtrerade resultatet kan sorteras i exempelvis prisordning, bokstavsordning eller med de nyaste produkterna överst.
 
8. Design & utformning
Filtreringens utseende och design ska vara logiskt och passa in med övrig design på webbplatsen. Glöm inte hur resultatet av filtreringen presenteras för besökaren. Vad ska vara med? Ska det finnas köpknapp direkt i resultatlistan? Låt gärna några personer testa under tiden du jobbar fram filtreringen. Det som du tycker känns logiskt kanske inte är det för andra besökare. 

9. Glöm inte mobil och surfplatta!
Allt fler sökningar och även köp görs i mobila enheter. Filtren bör därför designas och anpassas för smartphone och surfplatta, gärna som repsonsiv design för hela webblatsen.
 


Filtrering är en tillvalsfunktion i SiteDirect - kontakta någon av våra affärsutvecklare om du vill veta mer. Vi hjälper dig gärna med själva utformningen och innehållet i filtreringen. Ring 0470-59 00 20 eller mejla sales@sitedirect.se.
4 tips för bättre filtrering:

1. Utgå från kundens beteende och förväntningar när du skapar filter. 

2. Gör gärna A/B-testning för att ta reda på vad som fungerar bäst.

3. Skapa tematiska filter och tänk kreativt!

4. Låt filtren förändras när du förändrar produkterna i nätbutiken.
Besökaren söker rosa kuddar. Hur visar nätbutiken vilka produkter som passar? Med en bra filtreringsfunktion hittar kunden lättare och snabbare rätt.

Läs mer om SiteDirect