SiteDirect använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Klicka på OK för att godkänna. Läs mer i vår integritetspolicy.
OK
Start | Nyheter

GOOGLE ÄNDRAR SIN ALGORITM:

Klockan klämtar snart för att göra din webbplats mobilvänlig!

Den 21 april 2015 ändras Googles algoritm för sökningar via mobilen. Om din webbplats då inte är mobilanpassad kommer den troligen att tappa SEO-ranking, kanske till och med försvinna helt ur sökresultatet när man söker via mobilen. Exakt vad som kommer att hända den 21 april vet vi inte säkert, men många SEO-experter tror att sajter som inte är mobilanpassade kommer att drabbas hårt.

Google vill att din sajt är mobilvänlig den 21 april 2015

Att Google vill lyfta mobilanpassade webbplatser är det ingen tvekan om. Budskapet är tydligt. För första gången har man angett ett datum för ändring av algoritmen - nämligen den 21 april 2015.
 
Tidigare har Google använt lite olika sätt när de har velat få igenom en förändring av hur webbplatsägare ska bygga sina sajter. När de ville få oss att gå över till protokollet https istället för http för ökad säkerhet till exempel. Först gick de ut med att det kan påverka rankingen på sökord (detta har ingen riktigt kunna påvisa) och i december 2014 meddelade man att man funderar att varna för sajter i Chrome som inte använder sig av https.
 
Men den här gången känns det som Google tar i med lite tyngre vapen för att tvinga fram en förändring. Nu har man klart och tydligt meddelat att den 21 april kommer algoritmen att att förändras på ett sätt som innebär att mobilanpassade sajter kommer att rankas bättre än icke-anpassade sajter.
 
Denna förändring kommer ske samtidigt över hela världen (oftast har Google tidigare valt att släppa en uppdatering på en viss marknad eller ett visst språk och sen rullat ut den globalt under en tidsperiod). 
 
Vilken teknik man väljer för att mobilanpassa sin webbplats spelar ingen roll, enligt Google, men tidigare har man sagt att responsivt är att föredra.
 
Vissa SEO-experter har kallat denna uppdatering för ”Mobilegeddon” och om man har en betydande del mobiltrafik till sin sajt så kommer den att påverkas negativt om man inte har gjort något. Viktigt är att komma ihåg att rankingen på vanliga datorer och surfplattor inte påverkas. Så om ni ligger etta på sökord idag vid en sökning från en stationär dator så kommer ni troligen att ligga kvar där efter den 21 april vid samma typ av sökning. 
Original.no klarar Googles mobilvänlighetstest. Hur går det för din webbplats?

Några saker att tänka på:

  • Läsplattor berörs inte denna uppdatering 
  • Googlebot måste tillåtas att crawla CSS och Javascript för att sidan ska anses som mobilvänlig
  • Mobilvänligheten bestäms på sidnivå och inte sajtnivå (vilket innebär att det går att göra visa akutåtgärder på delar av sajten om man i inte hinner göra allt)
Om du är osäker på ni har gjort tillräckligt för att er webbplats ska klassificeras som mobilvänlig så har Google tagit fram ett testverktyg. Det finns även en rapport i Google Webmaster Tools där varningar och rekommendationer finns samlade. 
Artikelförfattare: Jonas Lindblom. Jonas har lång erfarenhet av
att SEO- och SEM-frågor ur ett e-handelsperspektiv.
Han jobbar idag inom SiteDirect-koncernen, bland annat med att
hjälpa kunderna med SEO- och SEM-analyser.