OBS! Om du använder dig av till exempel Remarketing, Google Display Network visningsrapporten, någon Double Click-funktion eller demografiska och intresserapporter så vänta med att uppgradera tills de stöds i Universal eftersom stödet av JavaScript-biblioteket dc.js inte är implementerat ännu.
Så här gör du för att uppgradera:
Steg 1: Logga in på Google Analytics och gå in under Administratör (finns på högra sidan av toppmenyn) och välj den webbegendom som du vill uppgradera (mittersta kolumnen). Om det står ”Uppgradering av Universal Analytics" så är det möjligt att uppgradera. Klicka där.
Steg 2: Klicka på "Överför" så startar processen med uppgraderingen.
Vad händer då om du väljer att inte uppgradera? Google kommer inom ett par månader automatiskt att överföra alla till Universal. Min rekommendation är när Google har gjort detta att du genomför en uppdatering till den nya spårningskoden på alla sidor som ni spårar för att kunna dra nytta av de nya funktionerna. Spårningen försvinner inte även om ni inte uppdaterar koden.