Fyndiq har funnits sen hösten 2010 och erbjuder försäljning av fyndprodukter, de har själva kallat sig ”nätets Ullared”.
Idén kom ursprungligen från att en av grundarna, Fredrik Norberg, hade köpt en ett parti vietnamesiska bambuvaser som visade sig vara svårsålda och han försökte hitta en alternativ kanal för att bli av med dessa hyllvärmare. Som alla e-handlare vet är kanske inte alla inköp alltid så lyckade och det är här som Fyndiq vill komma in som en merförsäljningskanal.
Fördelar och nackdelar med Fyndiq
För e-handlaren finns det både för- och nackdelar att sälja via Fyndiq. Fyndiq har jobbat om sin affärsmodell ett flertal gånger, vilket har varit frustrerande för flera e-handlare, men just nu gäller följande:
- Det finns inga start- eller serviceavgifter.
- Fyndiq tar en fast provision på fem procent av produktens försäljningsvärde som räknas av vid varje utbetalningstillfälle. Om du säljer en produkt för 200 kr via Fyndiq så betalar Fyndiq 190 kr till dig.
- Utbetalning till e-handlaren sker efter 30-60 dagar.
- Som e-handlare står du själv för frakten trots att Fyndiq alltid tar ut en frakt/administrationsavgift från köparen på 49 kr inkl moms som Fyndiq behåller.
Det finns exempel på e-handlare som helt bedriver sin försäljning via Fyndiq som då snarare en huvudkanal än en merförsäljningskanal. Främst gäller det produkter som inte är varumärkesberoende, som till exempel mobilskal som ofta har höga marginaler. Bäst är Fyndiq för produkter som redan från början är billiga och lätta (tänk på att ni måste stå för frakten). Däremot funkar kanalen inte så bra för varumärkesprodukter och produkter som redan har pressade marginaler. En nackdel, om man jämför med marknadsplatser som Amazon, är att som säljare går det inte att bygga sitt egna varumärke mot konsumenten på Fyndiq. Det finns ingen information om vem säljaren är och som handlare så kan du inte hantera kundsupport direkt utan allt måste gå via Fyndiq, vilket kan bli jobbigt om det är en missnöjd kund.