Carola Alriksson är teamleader för supporten. Det innebär att hon hjälper kunderna med frågor eller problem som uppstår när de jobbar i SiteDirect-plattformen.
- Jag har fått med mig en stark gör-det-själv-mentalitet hemifrån som innebär att man gör allt från grunden, noggrant, för att få ett riktigt bra slutresultat, säger Carola. Det har jag tagit med mig i mitt arbete på så sätt att rätt saker görs från början och att slutresultatet ska bli det förväntade. Eller bättre.
Berätta om din bakgrund!
Jag är 34 år, född och uppvuxen i Ljungby, där jag även bor nu. Efter multimedieutbildning i Karlstad och utbildning på Växjö universitet fick jag praktikplats på ett webb- och medieföretag som jag senare fick anställning hos. Sedan dess har jag jobbat med att bygga webb- och e-handelslösningar, hålla kundutbildningar och med support. Sedan 2010 har jag jobbat på SiteDirect, till en början med kundlösningar som webbkonsult, men efter några år valde jag att gå över till att helt jobba med support. Drivkraften till det var främst att jag tycker om direktkontakten med kunden och att man får en så direkt feedback på sin insats.
Vad är det bästa med ditt jobb på SiteDirect?
Jag ser mig själv som en översättare mellan systemet, tekniken, och våra kunder. Det bästa jag vet är när jag lyckas hjälpa en kund med en klurig frågeställning och att vi tillsammans lyckas lösa hur de ska göra för att få det som de vill ha det. Jag lyssnar först på vad det är kunden vill göra och sedan väver jag ihop det med min kunskap om systemet.
Vad gör du när du inte jobbar?
Jag är uppvuxen med ett ganska aktivt liv inom sport/träning och uteliv. Bland annat har fiske alltid funnits som ett intresse sedan jag var liten och fick följa med ut på havet. Jag gillar att träna, laga mat och träffa mina vänner och familj så klart. Till sommaren plockar jag fram kajaken och ger mig ut och paddlar i sjöarna. När jag får tillfälle dansar jag gärna salsa och jag älskar att resa och upptäcka nya platser och människor!
Vad anser du vara särskilt aktuellt inom e-handel och webb just nu?
Det vi har sett komma stort senaste tiden är förstås responsivitet i webbplatserna, det vill säga att det finns en anpassad vy av webbplatsen för olika typer av mediaenheter; som mobil, surfplatta och vanlig dator.
Något annat som varit under stadig tillväxt de senaste åren är olika typer av tracking-koder, för att samla in statistik och data över webbplatsbesökarnas beteende och mer detaljerad statistik om deras köp. Det kan man sedan använda för att optimera webbplatsen utifrån kundernas agerande och vad man tror kan generera fler köp eller besök.
Sedan är SEO, sökmotoroptimering, alltid ett aktuellt ämne. Fler och fler blir medvetna om att man måste jobba aktivt och kontinuerligt med detta för att nå bra resultat på webben. Det svåra med SEO är att det hela tiden förändras utifrån hur de stora sökmotorerna ändrar sina sökalgoritmer. Så det som var bäst för två år sedan kan vara helt fel idag. Det gäller att hänga med i utvecklingen!