SiteDirect använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Klicka på OK för att godkänna. Läs mer i vår integritetspolicy.
OK
Start | Nyheter
E-handelskunskap - sökrutan i fokus:

Bättre sökfunktion i din e-handel

Möjligheten att söka är viktig för att lotsa besökarna rätt i nätbutiken och rätt använd kan onsite-sök öka konverteringen i din e-handel. Undersökningar visar att de besökare som gör produktsökningar och hittar det som de letar efter har större sannolikhet att verkligen handla.  
 
Om kunden hittar rätt produkt ökar chansen till försäljning och konvertering. Det skapar också lojalitet och säkerhet hos kunden som gör att han eller hon känner sig trygg i att komma tillbaka. Men om någon söker efter en produkt och den inte finns med i sökresultatet kan besökaren tro att den inte finns i din e-handel, när den kanske gömmer sig under en annan benämning.
Sökruta
Det finns mycket du kan göra för att förbättra funktionen i sökrutan. 
Den grundläggande funktionen i sökrutan är att besökaren skriver in det han eller hon letar efter och får träff på rätt typ av produkter. För att åstadkomma detta behövs det mer än att bara göra produktbeskrivningarna sökbara. Människor gör nämligen inte alltid som man vill att de ska göra. Och framför allt gör de inte alltid på ett sätt som är lätt att tolka för datorer - de stavar inte alltid rätt, använder andra produktbeteckningar eller söker på ett sätt som inte alls ger träff i dina produkttexter.

Hur och vad söker din besökare?
I en fysisk butik är vi vana att navigera efter olika kategorier. Vi vet till exempel att mjölken oftast står längst in och att godiset finns vid kassorna i matbutiken. Det här kan man lösa i nätbutiken genom en filtreringsfunktion med olika kategorier. Men om besökaren söker efter en specifik produkt och använder sökrutan är det inte självklart att han eller hon använder din benämning på produkter och kategorier. Genom att analysera dina besökarens sökmönster har du en bra grund när du ska utveckla sökfunktionen.
 
- Det är alltid vanskligt när en dator ska tolka människor. En vanlig produktsökmotor ska förstå de ord man skriver in och visa upp rätt produkter. Och det är klurigare än man kan tro, säger Robin Mellstrand, VD och grundare till Loop 54 som jobbar med produktsök i nätbutiker.
 
Besökaren kanske söker på träningstights men produkterna benämns sportleggings eller löpartights i nätbutiken och därmed får man ingen träff och nätbutiken riskerar att förlora affären.
- I en vanlig butik är detta inget problem, eftersom butikspersonalen vet vad vi menar, säger Robin. Men i en e-handel måste man hitta ett annat sätt att hantera det. 

Utesluta irrelevanta sökträffar
Lika viktigt som att få med rätt produkter i träfflistan är det att utesluta de produkter som inte är relevanta. 
- En användare som söker efter “mjöl” förväntar sig självklart att även produkter som “vetemjöl” ska komma upp, men rent bokstavsmässigt så får man även träff på ord som “mjölk” som ur datorns synvinkel är mer likt mjöl än “vetemjöl”, eftersom det är fler bokstäver som är identiska. Men den vill vi ju inte ha med i träfflistan, säger Robin Mellstrand.
 
Filtrering
Autocomplete (search-as-you-type)  innebär att man får upp förslag på sökord eller begrepp under tiden man fyller i sökrutan. Det förenklar också om man söker på mobilen där det kan vara lite besvärligare att skriva. Exemplet från Proffsmagasinet.se
Olika söksätt och förväntningar hos användarna
Baymard Institute som bland annat arbetar med att analysera nätbutiksanvändares beteende har identifierat ett antal söksätt som deras testpersoner använder:
 
Urvalet i sökningen
  • Exakt sökning - personen söker på modellbeteckning eller liknande.
  • Sökning på typ av produkt/kategori - man söker efter till exempel kameror eller väskor.
  • Problembaserad sökning - kunden utgår från sitt problem. Detta gäller särskilt vissa branscher, till exempel läkemedel där man söker på symptom.
  • Icke-produkt-sökning - där man söker på information som köpvillkor, leveranstider etc.

Avgränsning av sökningen
  • Sökning på feature/funktion som man vill att produkten ska ha - till exempel en viss färg, format eller tekniska specifikationer
  • Tematiska sökningar - t ex årstid eller tillfälle, exempelevis vårjackor eller festklänning.
  • Relativa sökningar - då man söker på en person eller ett objekt som är kopplat till produkten, t ex författare när det gäller böcker, musikartister eller designer för möbler och inredning.
  • Kompatibla sökningar - produkten man söker hör ihop med en annan produkt, till exempel en sladd eller fodral till viss utrustning eller andra saker som måste fungera tillsammans.
  • Subjektiva sökningar - till exempel billiga resor eller viss produktvariant med hög kvalitet.
 
Struktur - hur sökningen är konstruerad
  • Slangord, förkortningar och symboler - för teknisk utrustning till exempel märken kan beskrivas på olika sätt, till exempel Hewlett Packard kan förkortas HP, mått kan beskrivas på olika sätt. En skål kan vara 0,5 liter eller 500 ml till exempel.
  • Implicit (underförstådd) sökning - En sökning som är kopplad till den kontext besökaren befinner sig i. Om han eller hon befinner sig på kategorin damkläder och söker efter byxor så förväntar man sig inte att få upp herrbyxor.
  • Talspråk - man söker kanske på brallor eller andra talspråksuttryck. 
Det är många parametrar att ta hänsyn till och kanske kan du inte täcka upp för alla i din nätbutik, men välj i så fall de som du tror eller vet är mest relevanta för dina besökare. Baymard Institute rekommenderar att i första hand prioritera exakt sökning, sökning på produkttyp, feature/funktion, tematisk och relativ sökning. Utgå från statistiken på vad dina egna besökare söker på och gör gärna användartester om du har möjlighet.

Om du ser i statistiken att kunderna söker på produkter du inte har i ditt sortiment idag kanske du ska fundera på att ta in dem? Om du redan har produkten, men under ett annat namn behöver du tagga produkten eller använda en tredjepartslösning med synonymer så att besökaren hittar rätt. 
Filtrering - slider
Den här sökfunktionen ger förslag på träffar, men även vilka kategorier och varumärken där det finns produkter inom sökningen så att besökaren kan förfina sin sökning. Exempel från Bagarenochkocken.se.
Hur gör man ren praktiskt för att förbättra sökfunktionen?
Börja alltid med att analysera hur besökarna söker i din nätbutik idag. Detta gör du genom att aktivera Google Search i Google Analytics.
 
I nästa steg har din e-handelsplattform troligen någon form av grundfunktionalitet när det gäller sök, men vill du ha mer avancerade möjligheter kan en ajaxlösning vara bättre. Ett annat alternativ är att använda en tredjepartstjänst som Loop54. Din plattformsleverantör kan lotsa dig vidare.
 


Vill du veta mer om utformning och innehåll i smarta sökfunktioner? Kontakta någon av SiteDirects affärsutvecklare. Ring 0470-59 00 20 eller mejla sales@sitedirect.se.
5 tips för utformning av sökrutan:

1. Placera sökrutan på alla sidor. Designa rutan så att den står ut grafiskt och syns tydligt.

2. Tipsa gärna på sökområden med hjälptext i rutan (men texten bör försvinna automatiskt när användaren börjar skriva)

3. Låt entertangenten starta sökningen.

4. Anpassa storleken på rutan. Är det långa produktnamn och ofta flera ord i sökningen, gör rutan lite större så blir det enklare för besökaren.

5. Använd autocomplete/search-as-you-type för att tipsa besökaren om sökord redan efter några bokstäver.
Robin Mellberg
Robin Mellstrand på Loop54.

Läs mer