SiteDirect använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Klicka på OK för att godkänna. Läs mer i vår integritetspolicy.
OK
Start | Nyheter

Adwords 2013 för e-handlare - del 1

I en serie artiklar kommer vi att belysa SEM och SEO för e-handlare. Har kommer första delen som handlar om hur du kan jobba effektivare med AdWords. Del 2 av artikelserien handlar om olika verktyg för att förenkla ditt SEM-arbete. Den kommer senare i sommar. Håll utkik!

Adwords är den viktigaste inkomsten för sökjätten Google och självklart läggs enorma utvecklingsresurser för att förbättra för annonsörerna så att vi spenderar än mer pengar på annonsering. Här är en sammanfattning av nyheter som har dykt upp och en del matnyttiga tips för dig som är e-handlare. Förbättra effekten av annonseringen på Google och lägg nya verktyg i din verktygslåda!

Remarketing

Kärt barn har många namn. På svenska har remarketing eller retargeting fått namnet ommarknadsföring, vilket i min mun inte ligger riktigt rätt. Alla har vi väl börjat känna oss något förföljda på nätet av en viss typ annonser efter ett besök på någons webbplats. Detta sker för att det satts en cookie från Google eller från något annat annonsnätverk på din dator så att det går att spåra var du har varit och vad du har tittat på. Detta gör det möjligt för annonsnätverket att visa annonser på andra ställen på internet som är riktade till dig utifrån din surfhistorik.

Det har gått inflation i remarketing och Google har gjort det förhållandevis enkelt att komma igång. Mitt tips är att lägga tid på att tänka ut vilka målgrupper som du vill nå (segmentering). Kör inte för brett, ”alla som har varit på min sajt måste vara intressanta” är kanske inte den bästa utgångspunkten. Sätt en begränsning hur många gånger som annonsen ska visas.
Gränsnittet för inställningar av målgrupper i Adwords.
Använd exkludering, till exempel fortsätt inte att sälja samma produkter till de som redan har köpt. Jobba med budskapet, kör inte generella annonser, utan jobba utifrån produkt, syfte och användare. Testa olika cookie-tider. Sista tipset - använd Google Tagmanager för att lägga in script, mer om det längre ner. 
 
Det finns även möjlighet att skapa remarketinglistor i Google Analytics. Det är en fantastisk möjlighet att kunna basera remarketing på faktiska beteenden hos besökarna på sajten. Exempelvis går det att skapa en remarketinglista baserat på besökare som har köpt produkt x och därefter köra riktad annonsering av tillbehörsprodukter mot dessa besökare. När listorna är skapade i Analytics ska de göras tillgängliga i Adwords och sedan kan du använda dem i kampanjerna. Det går dock inte göra urvalet alltför smalt eftersom det måste sättas minst 100 cookies (kakor) vilket innebär att 100 besökare måste ha gjort den önskade handlingen under den tid som kakan är satt till, till exempel 30 dagar. Detta är en begränsning i Adwords och inte i Analytics.

Förbättrade kampanjer

Om du inte redan själv har uppgraderat till förbättrade (enhanced) kampanjer så har Google gjort det automatiskt till dig. Då bör du i alla fall gå in och kontrollera vad som har ändrats. En stor fördel är att man nu slipper att skapa kampanjer utifrån om den som söker använder sig av en mobil, läsplatta eller en dator (vilket gjorde mig lätt förbannad då jag lagt massor av tid att bygga konton på detta sätt). Istället kan du arbeta med att procentuellt ändra buden beroende på skärmstorlek, till exempel -20% på mobiltelefoner eller 50% högre bud för en mobilanvändare som är i närheten av din fysiska butik. 
Kolumnen Förbättrade kampanjer i Adwords
Dessa så kallade anpassade bud är det som fått mest uppmärksamhet, men samtidigt släpptes en hel del andra funktioner för förbättrade kampanjer. Annonstilläggen fick ett lyft med bättre hantering av webbplatslänkar (man kan ha upp till sex stycken nu, tänk på att de inte får gå till samma sida som huvudlänken) och att det går att ha unika webbplatslänkar även på annonsgruppsnivå. 
 
Ringa-tillägget är ett bra tillägg som både kan visas på mobiler och på nätet och från mobilen går det ringa direkt till från annonsen. Det är även möjligt ställa in start- och slutdatum och klockslag när ringa-tillägget ska visas.  Har ni appar så rekommendera jag att sätta upp tillägget för appar som går direkt till er sida i appstore eller Google Play. Även det sociala tillägget är bra att ha med som kopplar ihop din annons med er Googleplus-sida (och jaga gärna in en del plus så visas det också hur många som gillat er sida i Adwords-annonsen). Med de förbättrade annonserna är detta även möjligt att spåra. 

Mobila Annonser

Skapa minst en annons per annonsgrupp som endast riktar sig till mobiler. Se till att beskrivningsrad 1 avslutas med en punkt. Då hamnar även den textraden i översta fältet när annonsen visas.

Har ni en app? Jobba med specifika annonser mot appstore och segmentera. In-app-advertising är förhållandevis billigt än så länge och segmentering är betydligt mer kraftfullt än i vanlig Adwords-annonsering. Det går till exempelvis att segmentera på kön etc.

Quality Score 

Om det är någon som du som e-handlare bör hålla koll på förutom konverteringsgrader, ROI etc. så är det Quality Score (QS). QS är det tal som Google sätter på ert nyckelord utifrån en formel som inkluderar:
  • CTR (Click-Through-Rate) för sökordet och visningsurlen
  • kontohistorik
  • kvalitén på landningssidan
  • nyckelord/annons relevans
  • nyckelord/sök relevans
  • hur framgångsrikt ditt konto har varit i en specifik region
  • hur bra din annons har presenterat på olika plattformar (olika QS på desktop, mobiler och plattor).
Gränsnittet för mobila annonser som visar hur den kommer se ut i en mobil.
Kvalitetsresultatskolumnen i Adwords
Jobba hela tiden med att förbättra er QS. Det allra viktigaste för att få en bra QS är hög CTR. Hur man får hög CTR är ett ämne för ytterligare en artikel. För att hålla koll på er QS - gå in i ditt Adwordskonto och klicka på kolumnen sökord. Klicka sen på knappen kolumner ovanför och addera kolumnen kvalitetsresultat i listan som dyker upp så ser du QS längst ut till höger. Den publika gradskalan är från 1-10, Google har en betydligt mer finmaskig skala internt, så sikta på att inga sökord ska ha under 7 i QS.

Negativa sökord

Jobba med listor på negativa sökord både för hela kontot och för kampanjer. De negativa sökorden kan verkligen minska antalet dåliga klick genom att få bort irrelevanta sökningar och kundsegment som är ointressanta. Till exempel om du säljer exklusiva BMW-bilar så är det bra att ta bort ord som ”billiga” och ”gratis”. Kampanjlistorna jobbar du fram under delade bibliotek i vänsterspalten under alla onlinekampanjer. Sedan kan du koppla dessa listor till de kampanjer som du ska använda. 

Exakta sökord

Jag är förtjust att bygga konton med bara [exakta sökord]. Det innebär att annonserna endast visas om den som söker har skrivit in exakt som du har lagt in sökordet, vare sig mer eller mindre. Det finns tre grundtyper av matchning, bred, fras och exakt. Bred matchning innebär att din annons syns på alla sökningar med sökordet inkluderat. Frasmatchning innebär att frasen måste finnas med i rätt ordning, till exempel om du har anget frasen ”röd bil” så syns din annons på sökningen ”billig röd bil” men inte på ”röd billig bil”.  

Exakta sökord kräver mer arbete, men enligt min erfarenhet så håller det ner kostnaden och klickpriset får inte samma inflation som jag många gånger sett vid bred matchning. 
Vill du veta mer om hur du kan arbeta effektivt med Adwords för din e-handel? Kontakta oss på SiteDirect så kan vi diskutera hur du kan förbättra ditt resultat.

Mer om AdWords

Artikelförfattare: Jonas LindblomJonas har lång erfarenhet av att SEO- och SEM-frågor ur ett e-handelsperspektiv. Han jobbar idag inom SiteDirect-koncernen, bland annat med att hjälpa kunderna med SEO- och SEM-analyser. Han är även delägare i en e-handel.