- Redan 1997 hade vi en hemsida med möjlighet att beställa online, berättar Christian Klarkner som är delägare och operativ ledare i bolaget. Sedan 2016 finns Motospeeds e-handel i en SiteDirect-lösning med responsiv design som innehåller många smarta funktioner, bland annat en integration med affärssystemet Jeeves.
I Motospeeds produktsortiment hittar man till exempel avgassystem, motordelar, fälgar, kromdelar, fjädring och verkstadsutrustning, men de har även en verkstad där de gör all form av MC-service och trimning.
- Det är en central del av verksamheten som lägger grunden till vår kunskap om de produkter vi distribuerar, menar Christan Klarkner. Vi vill stå för kvalitet, produktkunskap och snabba leveranser.
Återförsäljarnas kunskap är viktig
1997 stängde Motospeed sin fysiska butik i Västerås och har sedan dess bara jobbat via återförsäljare och på nätet.
- Utan våra lokala återförsäljare och partners som hjälper till med leverans och montering så hade det varit väldigt svårt att nå den position vi har idag, menar Christian.
Han tycker att det fungerar bra att kombinera återförsäljare med egen nätförsäljning:
- Även om vi erbjuder möjlighet att beställa på webben så försöker vi i första hand att driva kunden till den lokala handlaren för att kunden ska få personlig hjälp med montering. Samtidigt så vet vi att när kunden är redo att handla på söndag kväll klockan tio så måste det finnas möjlighet att beställa, annars är risken att en konkurrent får affären. Alla kunder har ju inte heller en lokal handlare i närheten så vi måste erbjuda möjligheten att köpa direkt på sajten.
De ca 150 återförsäljarna har en särskild loginarea där de kan se till exempel aktuella prislistor, lagersaldon och orderhistorik. Motospeed erbjuder också slutkunderna collect-at-store som innebär att man kan beställa på nätet och sedan hämta och betala hos sin lokala återförsäljare.
Integration med Jeeves ERP
För att minimera fel och manuellt arbete i två system har Motospeeds SiteDirect-system en integration med affärssystemet Jeeves.
- Det spar både tid och kraft och ser till att bokföringen stämmer när det gäller till exempel kvitton, priser och följesedlar som genereras av SiteDirect.
Christian menar att man ska vara medveten om att ett integrationsprojekt av den här typen inte ska tas lättvindigt, att det är ganska omfattande och kräver en del arbete om det ska bli bra.
- Men det gick smidigt för oss eftersom den som var ansvarig på SiteDirect hade stenkoll på systemets funktioner och kom med förslag på lösningar.
Integrationen med Jeeves synkar bland annat ordrar, priser, kundinformation och lagersaldon mellan systemen. Information om nya och ändrade produkter förs över till SiteDirect-systemet där personalen kompletterar innehållet för webbplatsen innan de publicerar ut dem.
Marknadsföring via många kanaler
För att skapa nätförsäljning jobbar Motospeed aktivt med att synas bättre i relevanta sökresultat på Google, både genom SEO-arbete och AdWords. På senare tid har även Facebookannonsering med spårning via så kallad Facebook-pixel blivit en allt större del i att driva kunder till webbplatsen och det har gett väldigt bra resultat.
Branschmässor är också viktiga för Motospeed och de jobbar aktivt med sociala medier, bland annat med video i sin youtube-kanal.