Pölder Sport AB säljer längdskidor och alla tillbehör på polder.se. Nu har webbplatsen fått en ny design med fokus på att förbättra upplevelsen för besökaren och öka konverteringen.
- Det är viktigt att det händer något på sajten då och då, även om allt fungerar bra,säger Johan Palmquist, e-handelsansvarig på Pölder Sport.
Målet med nya designen är att ge besökare en ännu bättre upplevelse och höja konverteringen, men en viktig del har också varit funktioner som förenklar och sparar tid för personalen på Pölder. Det ger i slutänden också bättre och snabbare service till kunderna.
Megameny gör det enklare att hitta rätt
En viktigt del i den nya designen är den nya huvudmenyn som har flyttats till överkanten av nätbutiken. Den innehåller nu olika grupper av produkter som fälls ut när man klickar på dem, till exempel "Längdskidor & vinter". Menyn dockar fast i överkant på sidan och följer med när besökaren scrollar nedåt på sidan. Det gör att menyn alltid är tillgänglig.
- I takt med att vi har ökat antalet produktkategorier kändes det nödvändigt att få en bättre och mer översiktlig menystruktur än vi kunde få med den klassiska menyn i vänsterkant som vi tidigare hade.
Den nya megamenyn fälls ut och följer med när man scrollar ner på sidan.
Kampanjpaket förenklar både för kunder och personal
Många kunder vill ha ett helt paket med till exempel skidor, stavar och skidskor som fungerar tillsammans. Pölder har valt att jobba med tre typer av fördefinierade kampanjer där kunden kan kombinera olika produkter.
- Detta kommer att spara oändligt mycket tid för oss, samtidigt som vi kan erbjuda kunderna större valfrihet när det gäller köp av paket och kombinationer. De ser också direkt vad det kostar och om varorna finns i lager.
Paketprodukterna med olika valmöjligheter har fått ett enklare och mer logiskt flöde.
Tydligare kassasida
Även kassasidan har fått en ny utformning av Stefan Tigerström som är webbdesigner på SiteDirect:
- Kombinationer och paket med olika valmöjligheter ställer stora krav på att hela beställnings- och köpprocessen är logisk och enkel och det har vi fokuserat på i Pölders lösning. Vi valde en designlösning med olika vyer beroende på vilken typ av produkt man söker. Den nya utformningen av kassasidan tillsammans med den nya menyn och kampanjhanteringen kommer att göra det ännu enklare för besökaren att beställa, hela vägen från val av produkt till betalning.