SiteDirect använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Klicka på OK för att godkänna. Läs mer i vår integritetspolicy.
OK
Start | Kunder

- Vi sökte en e-handelslösning att utvecklas tillsammans med!

Lensia.se kallar sig Sveriges modernaste linsbutik. De bygger varumärket med en mobilanpassad nätbutik, smarta refilltjänster, QR-koder och platta paket.

När Lensia startades 2011 var valet av e-handelslösning noga genomtänkt.
– Vi sökte en plattform som kunde möta våra höga krav på både skalbarhet och möjlighet till specialanpassningar, både när det gäller funktion och design. Det har vi fått med SiteDirect. Att det sker en kontinuerlig utveckling av systemet är också viktigt, säger Stefan Tigerström, Lensias ägare och VD.

Lensia har redan från början satsat på en mobilanpassad nätbutik.
- Som ny aktör i en konkurrensutsatt bransch måste man nischa sig och det var ingen annan linsbutik som hade en mobilanpassad webbplats då.
 
Badrumsskåpet öppnar dörren till nätbutiken
Lensia har jobbat mycket med att skapa en unik e-handelsupplevelse och att göra det enkelt för kunden att handla. Man har till exempel QR-koder på alla förpackningar för att kunden lätt ska kunna beställa påfyllning av sina linsprodukter. Badrumsskåpet blir därmed en direkt ingång till varukorgen i mobilbutiken.
 
Linsprenumeration i platta paket
För att göra det ännu enklare kan Lensias kunder även abonnera på linser och om man har ett smalt brevinkast kan man utan kostnad få platta paket så att man slipper hämta ut sin försändelse.
– Det kan vara ganska långt mellan gångerna man beställer linser och tillbehör. Då vill vi underlätta så att kunden hittar tillbaka till oss och det de beställde förra gången.
 
Sökmotoroptimering
Att komma högt upp i sökmotorerna är en viktig del av marknadsföringen av en webbshop.
- Man måste jobba med SEO hela tiden om man vill ligga på topp och det är väldigt tidskrävande. Det vet alla som driver e-handel. Men med SiteDirects SEO-modul finns alla förutsättningar och vi kan göra onpage-optimeringen själva.
 
Ett e-handelssystem att växa i
Lensia vill växa och de jobbar för att öka sin kundbas och ta marknadsandelar från de stora aktörerna. Konkurrensen i branschen är hård. Målet är att bli topp fem i Sverige, men ännu är det en bit dit.

- Vi gör mycket av utvecklingsarbetet av nätbutiken själva. Det kanske inte alla har möjlighet till, men då finns ju möjligheten att välja en helhetslösning och få hjälp med det från SiteDirect. Har man bara ambitioner kan man göra det mesta.

» Gå till lensia.se
» Läs mer om våra e-handelstjänster
Stefan på Lensia