Källs grundades 1988 och den första enklare nätförsäljningen startade redan 2003. Sedan 2010 bedriver de e-handel "på riktigt" som Johan Thulin kallar det. Och nu sedan 2016 finns de alltså på SiteDirect-plattformen.
B2B kan lära av B2C
- Den här branschen är traditionell och vi har främst jobbat med kataloger och telefonförsäljning tidigare, men nu har vi startat resan med att digitalisera verksamheten, menar Johan.
Han berättar att kunderna vill veta exakt leveranstid och vad en specialbeställning kommer att kosta och de vill veta det dygnet runt.
- Jag tänker så här - att de som jobbar i företag också är privatpersoner som e-handlar privat och förväntar sig samma service i sin professionella roll. Det är krav som vi inom B2B måste anpassa oss till.
Konverteringen upp med 58 procent
Den nya sajten visar fina siffror. Förutom försäljningsökningen har konverteringen ökat med 58 procent och ordervärdet har stigit med 35 procent så här långt. Johan tror det beror på att den nya e-handeln är enklare och tydligare och mer logiskt uppbyggt.
- Vi har verkligen tänkt igenom olika delar, till exempel hur vi vill ha navigationen för att det ska vara lätt att hitta.
Johan tycker att det har varit en utmaning att hitta en utformning av webbplatsen där de möter kunderna på rätt sätt som gör det enkelt att hitta i ett så brett sortiment. Internt så har det inneburit ett stort arbete med produktadministration för att få med all information och få all information korrekt.
Responsiv design
Den nya sajten är responsiv och det är ett stort plus, menar Johan:
- Vi har fått beställningar från mobiler och surfplattor och faktiskt till och med från en Xbox spelkonsoll!
SiteDirect-plattformens alla funktioner har gett Källs större möjligheter och det gör även att de kan planera arbetet på ett nytt sätt. Som exempel nämner Johan hur han har planerade lanseringskampanjen i flera steg med tidsstyrda kampanjrabatter som sedan kördes automatiskt.
- SiteDirect är ett oerhört kompetent system. Det är få e-handelssystem som löser allt det SiteDirect gör och där det är lika enkelt att göra olika moment. Vi tittade på flera alternativ innan vi valde leverantör.
Automatiska processer
Redan idag finns ett antal automatiska processer på webbplatsen. Alla beställningar går direkt över till orderläggning hos Källs leverantörer och i e-handelslösningen finns integrationer mot Visma och söktjänsten Loop54. Det finns även möjlighet att göra en kreditkontroll av nya kunder direkt i kassan via Credit Safe som gör att kunderna kan handla mot faktura direkt.
- Vi fakturerar själva, men det finns självklart även möjlighet att handla via kort för de som vill, säger Johan Thulin.
Fokus på SEO och nya kanaler
Källs kommer nu att jobba vidare med sökmotoroptimering i SiteDirects SEO-modul. De jobbar med content marketing och gör bland annat egna kundreportage.
- Vi ska till exempel koppla ihop produktvisning med reportagen, berättar Johan, så att produkter som beskrivs i ett kundreportage lätt går att beställa direkt.
De bygger vidare på sin marknadsföring och att använda för dem nya kanaler som sociala medier, AdWords-annonsering och nyhetsbrev.
- Vi kommer också att hålla utbildningar och events för våra kunder.
Framöver vill Källs också jobba med nya kundsegment, i första hand inom kontorsinredning.
- Det känns tryggt att ha en plattform där det finns möjligheter att växa med nya kunder, idéer och funktioner, avslutar Johan Thulin.