D & Company antar utmaningen att digitalisera optikerbranschen

D & Company

Utmaning

Optiker är en traditionell bransch och under de senaste åren har specialiserade nätbutiker tagit marknadsandelar från de traditionella butikerna, främst när det gäller linser. Med lång erfarenhet från branschen såg grundarna till D & Company möjligheter i att digitalisera optikerbranschen när de startade sin verksamhet 2015. 

Digital plattform för optiker
Målet var att ta fram en digital plattform med webbplats, e-handel, möjlighet till digital kommunikation och kopplingar till leverantörer. 
- Vi startade med en annan partner för den tekniska lösningen, och planen var att bygga plattformen från grunden, men vi insåg snart att det inte var rätt väg att gå. Vi behövde en stabil grund att stå på och fokusera på att utveckla de delar som är unika för just optikerbranschen, berättar Peder Gyllenberg på D & Company.
Peder Gyllenberg är ansvarig för digital utveckling på D & Company

Lösning & resultat

Lösningen blev att skapa den digitala optikerplattformen IDUN på SiteDirect-plattformen:
- Med SiteDirect hittade vi vad vi sökte - en befintlig och väl fungerande plattform med många grundfunktioner och som är möjlig att anpassa efter våra önskemål, berättar Peder Gyllenberg.

Många nätbutiker med gemensamt produktutbud
IDUN bygger på principerna i SiteDirect Retail. Lösningen innebär att man kan skapa många nätbutiker med ett gemensamt produktutbud (Centralt PIM), men där varje enskild optikerbutik också kan ha ett eget lokalt utbud av produkter (lokalt PIM). Varje nätbutik kan ha egen grafisk profil och unikt innehåll. Dessutom finns en koppling till mobilapp (Android och iOS) där slutkunden till exempel kan beställa linser och hantera sina uppgifter.

D & Company nu en bra bit på väg när det gäller sitt mål att digitalisera optikerbranschen! 

2000 nätbutiker om fem år
Och nu skapar D & Company tillväxt med IDUN och samarbetet med SiteDirect. Sedan starten 2015 har D & Company vuxit till 18 anställda i fyra länder och en omsättning på ca 40 mkr i hela Norden. SiteDirect har varit en viktig samarbetspartner under nästan hela bolagets historia.
- Målet är att växa internationellt med IDUN och om fem år ska vi ha ca 2000 nätbutiker främst i Norden, Tyskland, Frankrike och England. Vi siktar på en omsättning på ca 200 miljoner där den digitala plattformen IDUN ska stå för hälften, säger Peder Gyllenberg.

Översikt IDUN

Fakta & funktioner

  • Ett stort antal nätbutiker sammanhållna av ett centralt admin, men med full frihet när det gäller innehåll och design
  • Koppling till lojalitetsapp för slutkund (via api)
  • Integration med Visma Business
  • Avancerad sök och filtrering - elastic search
  • Automatiska uppdateringar
  • Språkstöd
  • Ecster Pay för betalningar
  • Integration med olika leverantörssystem
Plattform: SiteDirect Retail

» Film om hur IDUN-plattformen fungerar

Om D & Company

D & Company  erbjuder den digitala plattformen IDUN till optiker. Man är också leverantör av glasögonbågar med kända märken som Norr, Efva Attling, Tiger of Sweden och Blåkläder.
 
Omsättning: ca 40 mkr
Anställda: 18 i fyra länder
Mål: 2000 nätbutiker i IDUN-plattformen om fem år

Vill du veta mer om SiteDirect?

Kontakta oss på sales@sitedirect.se, tel 0470-59 00 20 eller boka demo direkt i bokningskalendern: