SiteDirect använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Klicka på OK för att godkänna. Läs mer i vår integritetspolicy.
OK
Start | Kontakt | Om oss | Blogg | Om SiteDirect | Att vara en del av gänget på SiteDirect
 
 

Att vara en del av gänget på SiteDirect

 
28 OKT
28 OKT
 

Att vara en del av gänget på SiteDirect

 
 
Andreas Lehner
Idag så inleder vi morgonen med att bjuda en kollega på kaffe och låter er alla ta del av lite som inträffat sedan jag hamnade på SiteDirect.
 
Hösten 2009 så klev jag in i entrén på SiteDirect för att påbörja ett nytt äventyr. Första dagen på SiteDirect innebar flera nya saker: öppet kontorslandskap, nya kollegor, rollen som webb- & e-handelskonsult och även få att arbeta med en produkt vi utvecklar själva. Spännande och få förunnat. Jag hade tidigare alltid arbetat med plattformar som andra bolag utvecklar. 

 
Känn dig som hemma. Ställ skorna här!
En lite annorlunda sak som jag tycker är ganska skön och som brukar chocka våra besökare, är att vi tar av skorna när vi kommer till kontoret. Japp, vi jobbar i bara strumporna! Eller, ja det är klart, man kan ju självklart ha tofflor eller andra inneskor. Det blir en helt annan känsla på dagarna när man får det lilla momenten att man går in och tar av skorna, en “komma hem-känsla” kanske man kan säga. Det är extra trevligt under perioder då det är regn eller snö, då slasket stannar i hallen. Att vi sedan har en lounge i direkt i anslutning till ingången och nära till kaffe och te gör det ju faktiskt inte sämre. De centrala lokalerna gör det också enkelt att variera lunchmaten. Det är smidigt då jag är alldeles för dålig på att ta med matlåda. 

När jag började tror jag vi var tolv anställda, mig själv inräknad
Det kom visserligen att ändra sig i ganska snart, redan veckan efter jag började tillkom ytterligare en kollega. 

I det här skedet hade vi ett bolag med några olika team - produktutveckling, försäljning, konsulter och support. Supporten hade relativt nyligen satts upp, konsultdelen hade vuxit fram ur kundspecifika anpassningar av SiteDirect-plattformen och sedan fanns teamet för produktutveckling som var med från början. 

Givetvis drevs vi redan då av kundernas behov, men på ett annorlunda sätt än idag. Vi har vårt ursprung i webbpublicering, men vid den här tiden började e-handeln ta fart på riktigt. SiteDirects ledning tog då beslut om att skapa en plattform som riktade sig starkt mot e-handel men med grundtanken kvar att vara stark inom CMS. Detta har sedan legat till grund för hur SiteDirect som produkt har utvecklats.

Vad har då hänt sedan jag började på SiteDirect? 
På det personliga planet har mycket hänt. Jag var sambo när jag anställdes och har hunnit både byta lägenhet två gånger och sedan flytta till villa. Jag har både haft förmånen att få gifta mig och att bli pappa. Båda är otroliga äventyr med massor av både roliga och konstiga aha-upplevelser, mer konkret så förstår man hur det var när man själv var liten. Vilka hjältar alla föräldrar verkligen är – i stort och smått! 

Tittar man då på mitt jobb på SiteDirect, så har även den resan varit intressant. Den ser dessutom ut att bli ännu mer spännande framöver.
 
SiteDirect-logo
 
Plattformens versioner
När jag började på SiteDirect så låg plattformen i det som idag benämns version 5. 
Med version 6 tog vi riktigt stora kliv framåt med möjlighet för kunderna att konfigurera delar av sitt system, men vi lade även grunden för komponentfunktionalitet med en editor för komponentkodning direkt i plattformen. Vi skapade också en del extra verktyg till exempel för att enklare kunna justera inställningar, men även att man kan få se ändringar i bakgrunden.

Både i version 6 och senare version 6.5 tillkom en hel del riktigt starka förbättringar, både i prestanda och ur SEO-perspektiv (sökmotoroptimering) vilket i takt med e-handelns utveckling blivit allt viktigare. 

Sökmotoroptimering och sökmotormarknadsföring
Funktioner kom till för att göra avancerade SEO-inställningar och även anpassa till eventuella SEO-bolags önskemål utifrån sökmotorerna riktlinjer och direktiv för att få bra placeringar i sökresultaten. Jag tänker då främst på Google och deras riktlinjer för hur man ska genomföra både onpage metamarkups och arbeta med sin organiska hantering och så kallad longtail SEO. 
 
Att arbeta med metadata, short och longtail, kring SEO & SEM (sökmotormarknadsföring) började bli allt mer uppmärksammat, inte bara hos kunderna som varit med på webben länge utan även hos våra mindre och nya kunder. Uppstickarna var ofta vassare på SEO än de äldre giganterna (med äldre giganter menar jag de som inte genuint engagerade sig i marknadsföring på nätet, utan körde på med mer traditionella kanaler utan att tänka på sin webb).

När Google lanserade kompletterande och mer avancerade delar av statistikverktyget Analytics så var det definitivt en del spännande saker som tog fart. Det gav större möjligheter att både mäta och utvärdera SEO- och SEM-arbetet. Det handlar mycket om att få en grundlig insyn och sedan förstå innehållet, så att man kan ta beslut om förändringar. 

Mobilt och responsiv design
I takt med att dagens smartphones tog plats i våra händer med riktiga webbläsare och appar började marknaden efterfråga adaptiva och responsiva webblösningar. Access till nätet för mer än nyhetsläsning gick snabbt framåt. Vi på SiteDirect var tidiga med att i första steget få stöd för mobila webbplatser, då i version 6.5. En mobil webbplats innehåller två olika delar - en vanlig desktopversion och en mobilversion. 

I version 6.5 så blev det även enklare för e-handlaren att själv styra vilken produktinformation som ska visas för besökare, till exempel vilka produkter som finns i lager och leveranstid med högre precision.
 
Samtidigt så började en del andra merförsäljningspartners till e-handelsaktörer utvecklas där vi tillsammans kan hjälpa våra kunder att få både smartare och mer autonom hantering av olika delar av innehållet som visas för besökare. Som exempel kan nämnas Nosto för produktrekommendationer och Loop54 för sökfunktioner som kan ge en bättre upplevelse av besöket på webbplatsen.
Den version vi har idag av SiteDirect-plattformen är 6.9 och vi har sedan första release skapat ett grundläggande stöd för responsiva lösningar med både enklare och mer avancerande anpassningar.
 
I version 6.9 har även en hel del grundbultar förbättrats som lyfter prestandan i hela plattformen, men skapar bättre möjligheter att göra ännu flexiblare lösningar för våra kunder. 

Betallösningarna utvecklas
Just nu rör det sig ordentligt hos betalleverantörerna (PSP - Payment Service Provider). Flera aktörer satsar på liknande lösningar som de Klarna gått lite i bräschen för där man vill ta mer kontroll över vad som sker i samband med besökarens köpavslut. Flera aktörer erbjuder idag liknande lösningar - Ecster, Payex med flera som i rask takt vill få fram olika kompletterande lösningar för e-handlare. Även lösningar som MasterPass och mer flexibelt anpassningsbara betallösningar som till exempel DIBS utvecklar sina koncept. Det kommer att fortsätta hända mycket även här hos oss och de möjligheter som ges när det gäller plattformen. 

Integrationer
Vi har även genom åren genomfört ett antal olika kundanpassade systemintegrationer. Jag tror att bortsett från olika sorters versioner inom affärssystemen så är det nog ingen överdrift att vi har gjort integrationer till ca 10-12 olika affärssystem i våra kunders lösningar för att ge både ett bra informationsflöde och verksamhetsstöd till den operativa verksamheten hos kunderna.
Exempel på affärssystem som säkert är kända hos en del av er som läser det här är Axapta, Dynamics, Pyramid, Jeeves och Navision.

De var lite kort med stora penseldrag vad som hänt med plattformen SiteDirect under min tid. Det finns självklart mycket mer att berätta, men skulle jag försöka ge mig på att delge alla de delarna så kommer jag nog att gå bet. ;)

Ny ägare 2015
Rent organisatoriskt har vi gått från att vara ett grundarägt bolag till att ägas av ett annat företag det senaste året. Vi ingår nu i Ninetech-koncernen tillsammans med flera andra bolag - Ninetech, CloudPro, Conneqted, beebyte och Smartsourcing som tillsammans med SiteDirect är en helt otrolig kombination där vi genom nära samarbete har förutsättningar att hjälpa våra kunder ännu mer. Det är så spännande att det faktiskt är svårt att sätta ord på!

rapunzel
Att följa våra kunders utveckling har varit väldigt roligt
Under de år jag jobbat på SiteDirect har flera kunder som varit väldigt små vuxit och blivit otroligt starka aktörer. Som exempel kan nämnas Rapunzel of Sweden, Patroner, Pölder, Outnorth, Verktygsboden, Proffsmagasinet och många fler som har utvecklats otroligt mycket, inte bara genom sitt starka engagemang och egna know-how, utan även genom att växa vidare i SiteDirect-plattformen under lång tid. Att ha fått vara med på sådana resor med så många kunder och vår egen produkt är fantastiskt häftigt. Det har inte alltid varit enkelt, men både spännande och lärorikt. 

Utmärkelser
Under resans gång har SiteDirect även fått en del utmärkelser, exempelvis Gasellföretag flera år i rad, Veckans Affärers superföretag och Deloitte Technology Fast 500 EMEA samt även i olika utvärderingar av plattformar för e-handel och webbpublicering. 

Härliga kontakter
När man arbetar länge tillsammans knyts många kul och härliga kontakter, både mellan anställda på SiteDirect och till kunderna. De flesta som har arbetat eller arbetar på SiteDirect brukar vara överens om är att vi har en väldigt härlig gemenskap med mycket roligt, men också en del mindre roligt så klart. I backspegeln så är det otroligt häftiga minnen – det har redan gått sju år. Jag vill passa på att rikta en varm hälsning till alla er tidigare kollegor om ni läser detta, kom gärna förbi på en kopp kaffe och snacka lite minnen!

Det känns som att vi har hela tiden har varit ett bolag i rörelse med många spännande kunder, partners och olika utmaningar att arbeta med. Det är ju inte alltid målet med resan som man minns utan istället blir resan upplevelsen.

Jag tänkte att det kunde vara roligt att dela med mig lite kring de olika spännande sakerna som hänt sedan jag satte mina fötter på SiteDirect och det har jag gjort nu. Det får nog bli lite andra djupdykningar i olika områden framöver - det finns så mycket att det lätt skulle kunna bli en bok.

Morgondagens affärer
Resan för oss på SiteDirect har redan skapat många kapitel och vi skriver hela tiden nya. Creating tomorrow's way of doing business – det är precis det vi gör tillsammans med våra kunder, fast redan idag!

Tveka inte att ta kontakt om det är något som lockar eller skapade en nyfiken tanke? Du når mig på andreas.lehner@sitedirect.se eller tel 072-141 11 29.
 

Den kortfattade versionen - TL;DR

  • SiteDirect - ett rörligt äventyr!
  • Egen produkt som kundanpassas istället för tredjepartsplattformar
  • Tar av skorna, jobbar i strumplästen
  • Öppet kontorslandskap
  • Kundorienterad utveckling - kundunika lösningar, plattformsutveckling, kundsupport
  • Händelser på personliga planet, sambo, byta lägenhet, flytta till hus, gift mig, blivit pappa
  • Lunchställen istället för matlåda
  • SiteDirect versioner som varit större publika releaser
    • 4.0, 5.0, 6.0, 6.5, 6.9, 6.9.X
  • Analys & merförsäljning via ex Google analytics, Nosto, Loop54 med flera
  • Betalaktörerna satsar på nya funktioner och teknik direkt i samspel med plattformar och unika lösningar. Ex. Ecster, Klarna KCO, Payex Checkout, DIBS m fl.
  • Smartphones intåg och behovet av mobilanpassade, adaptiva eller responsiva lösningar 
  • Kundunika affärsintegrationer mot exempelvis Axapta, Dynamics, Pyramid, Jeeves och Navision mfl.
  • Ägarbyte från grundarägt till koncernägt och nära samarbeten med flera specialistbolag
  • Kundresor där vi fått följa med kund i både stora och små frågor under deras utveckling från mindre bolag till stora drivande aktörer
  • Flera utmärkelser 
  • Riktigt härliga kollegor och mycket roligt som händer
  • Tillsammans skapar vi morgondagens affärer