Bellalite är totalleverantör inom belysning med ett av Nordens bredaste sortiment inom miljöbelysning. Nyligen lanserade de två B2B-nätbutiker - BigWhite och BigBlack på SiteDirect-plattformen. Vi ställde några frågor till Stefan Tigerström som är marknadschef på Bellalite:
Bellalite har nyligen lanserat två B2B-sajter - varför två?
- Att ha ett så omfattande sortiment som Bellalite har är givetvis en stor styrka, men det inbjuder också till vissa kommunikativa utmaningar då flera typer av belysningskunder ska samsas på en plats. Vi kunde själva känna att det smugit sig in en viss spretighet då vi har allt från avancerad ljusutrustning för exempelvis konserter eller teater till en mer designinriktad del med till exempel dekorativ belysning för uteplatser.
- Då våra två produktsegment, miljöbelysning och professionell belysning, har ganska tydliga skiljelinjer i både utbud och kundstock så valde vi att skapa två e-handelsplatser där vi med en större tydlighet kan prata med våra kunder. Det ger oss bättre möjligheter att kommunicera produkter, erbjudanden och att hålla en tonalitet anpassad för respektive kundgrupp och deras behov och önskemål.
Vad har varit den största utmaningen?
- Ett projekt med flera stora system inblandade är alltid en utmaning, men jag tycker att den tekniska biten med integrationsarbete har fungerat bra. SiteDirect är ju en partner med bred erfarenhet av större integrationsprojekt och det har varit en trygghet i utvecklingsarbetet. På affärssystemssidan har även Update skött sin del bra med Navision och de bildar tillsammans med SiteDirect ett starkt team.
- En annan utmaning har varit att hitta en utformning där vi möter kunderna på rätt sätt och gör det enkelt att hitta i ett brett sortiment. Internt så innebär det att ett stort arbete genomförts med produktadministration, men i slutändan så tycker jag att alla parter har hanterat utmaningen på ett bra sätt.
Vad händer med Bellalites varumärke när ni nu lanserar Big White och Big Black istället?
- Ja, det är en viktig och intressant fråga som vi inte kommer se det fullständiga svaret på förrän en tid har förflutit. Bellalite är ett företag med en lång historia och som har en stark marknadsledande position inom det vi idag kallar för BigBlack. Bellalite har dock under många år arbetat med koncepten BigWhite och BigBlack så det är inget nytt för kunderna. Det underlättar och är också en av anledningarna till att vi gör denna satsning. De positiva värden och det goda renommé som finns i branschen kring vårt företag ska vi förvalta på bästa sätt och det är vår övertygelse att vår utveckling sker i rätt riktning med ett ökat kundfokus. Bellalite som varumärke kommer absolut inte att försvinna utan är grunden vi står på. Däremot så är det nu BigWhite och BigBlack som kommunikativt kommer att få stå i centrum med Bellalite som avsändare.
Hur har ni lagt upp webbprojektet?
- Projektet har gått igenom flera faser där rollerna sett olika ut beroende på var i processen vi har befunnit oss. Från start har SiteDirect varit behjälpliga genom att ta fram det visuella på BigBlack och därigenom också varit involverade i det strategiska tänket kring utformning och funktionalitet på webbplatsen. Senare har vi övergått till ha en mer teknisk relation med implementation av de idéer och visioner vi har haft. Integrationsarbetet har varit en stor del för att få allt som vi vill ha det. Tack vare att vi har SiteDirect-plattformen har vi även kunnat göra väldigt mycket arbete själva och tillsammans med våra övriga samarbetspartners vilket är en stor fördel då vi har kunnat arbeta på flera delar parallellt.
Hur har samarbetet med SiteDirect fungerat?
- Det är tryggt för oss som en ganska krävande kund ha en partner som har både en bred förståelse för e-handel och som varit involverade i många lite mer komplexa lösningar. Även om vi arbetar med B2B så har vi i mångt och mycket samma frågeställningar och utmaningar som en e-handel för konsumenter så det är viktigt med en partner som inte bara är inriktad på teknik utan även är duktiga på e-handel. Tekniken är förutsättningen men ändå bara en liten del i att skapa en framgångsrik e-handelsbutik.