E-HANDELSANALYS & STRATEGI

Vi gör förarbetet så att du får ut det mesta av din e-handelssatsning

Ett lyckad e-handelsprojekt börjar med ett grundligt förarbete då vi tittar på förutsättningarna. Då slipper du dyra omarbetningar i efterhand och sparar både tid och pengar.
 
Vi hjälper dig med analys och strategi för att få ut mest nytta av din e-handelssatsning – oavsett om det handlar om förstudier, sökmotoroptimering eller strategier för sociala medier och mobil e-handel. 

» Kontakta oss så berättar vi hur vi jobbar med analys & strategi
E-handelsanalys och strategi

Webbstrategi

Vi hjälper dig att ta fram en webbstrategi för din e-handelssatsning. Nyckeln är att ställa de rätta frågorna och dra kloka slutsater av svaren och för det krävs kunskap om e-handel och hur kunderna agerar på nätet. Webbstrategin brukar innehålla alla eller några avföljande delar:
  • Nulägesanalys
  • Omvärlds-/konkurrentanalys
  • Ditt erbjudande (produkter/tjänster)
  • Definition av målgrupper
  • Målstyrning och mätbarhet
  • Driva relevant trafik (SEO/SEM)
  • Konverteringsoptimering
  • Snittordervärde
  • Leveransflöden och logistik
  • Kundlojalitet
  • Struktur och innehåll
  • Strategi för mobil e-handel
  • Behovsanalys & kravställning

E-handelsanalys

När vi gör en e-handelsanalys av en befintlig nätbutik börjar vi med att gå igenom hela webbplatsen. Vi tittar även på hur kommunikationen med kunderna sker och gör provköp för att analysera webbplatsen ur besökarens perspektiv. Vi kan besöka även din verksamhet och ser hur ni jobbar med till exempel lager, pack-och-plock och kundtjänst för att kunna ge förslag på hur du kan bli effektivare.

Analysrapport med förbättringsförslag
När analysen är genomförd får du en rapport med konkreta förbättringspunkter och förslag till förändringar som ger dig större förutsättningar att lyckas med din e-handel.

SEO-analys

Tycker du att internetmarknadsföring och sökmotoroptimering (SEO) är svårt? Du är inte ensam. Många e-handlare är osäkra på vad de behöver göra för att lyckas. Vissa saker kan man göra själv, men det finns också en mängd leverantörer av SEO-tjänster av varierande kvalitet och det inte lätt att välja rätt.

Handlingsplan för ditt SEO-arbete
Med vår SEO-analys får du hjälp att identifiera problem och skapa en handlingsplan inför din satsning på SEO. Vi tittar bland annat på strukturen på din webbplats och vilka länkningar som finns. Med rapporten som underlag kan du sedan välja vad du själv kan och vill genomföra och vad du behöver köpa in från någon SEO-leverantör.

SEM-analys (AdWords)

En lyckad AdWords-kampanj innebär att du får rätt besökare att klicka på din annonser till lägsta möjliga kostnad. Vi hjälper dig att optimera ditt konto för AdWords.
 
Sökordsanalys och annonsstruktur
Du kanske redan har ett AdWords-konto, men har inte lyckats riktigt som du hade hoppats? Till en början är det viktigt att höja det som kallas quality score, för att få bättre resultat. Vi gör en sökordsanalys och sätter sedan upp en struktur med annonsgrupper och annonser. När allt är på plats går vi igenom det med dig så att du sedan själv kan sköta kontot. 
 
Har du inget AdWords-konto så hjälper vi dig att sätta upp ett med en struktur med annonsgrupper och annonstexter och avslutar med utbildning i hur du själv sköter kontot på bästa sätt.