MARKNADSPLATSER & PRISJÄMFÖRELSESAJTER

Pricerunner - Sveriges äldsta prisjämförelsesajt

Pricerunner startade redan 1999 i Sverige och etablerade sig tidigt på den internationella marknaden. Idag är Pricerunner aktivt på sammanlagt sex marknader i Europa. De har ca 1,7 miljoner besökare per månad och listar ca 3800 tillverkare i 410 kategorier med ca 5,7 miljoner artiklar.
 
Många europeiska prisjämförelsesajter drabbades hårt av Googles Pandauppdatering, men Pricerunner klarade sig bra i Sverige och har fortsatt bra synlighet i Googles organiska sökresultat. En av orsakerna är att de tidigt satsade på att skapa konsumentguider med unikt innehåll. Sedan 2014 ägs Pricerunner av det amerikanska bolaget InterActiveCorp (IAC). 
 
Det finns två typer av kategorier i Pricerunner - shopping och pris. I shopping finns produktgrupper som heminredning, kontorsmaterial etc. som är mer av produktjämförelse. I prisjämförelsekategorierna finns produkter som datorer, mobiltelefoner, kylskåp etc. 

För- och nackdelar med Pricerunner

  • Besökaren får endast se produkter från de leverantörer som valt att lista sina produkter (dvs. skickat in en feed till Pricerunner). Det innebär att man oftast behöver besöka flera olika sajter och tjänster för att få en heltäckande bild.
  • Pricerunner är bredare med fler kategorier än sin konkurrent Prisjakt och listar bland annat resor. Samtidigt är de starka kategorierna ungefär desamma som konkurrentens: hemelektronik, vitvaror och några till.
  • Vissa kategorier har ibland en bristfällig kategorisering av innehållet, som exempelvis gräsklippare. Om man i denna kategori sorterar på pris så finns det inga gräsklippare på förstasidan, men däremot produkter som blad, trimmer, fästmärlor och snöskyfflar (!). 
  • Pricerunner samarbetar med en del externa partner och dessa är källa till mycket information för konsumenten: Råd&Rön ger svar på konsumentfrågor och här finns en riktig bra guide kring vad som gäller när man köper olika produkter. Digtitallife gör tester av elektronikprodukter och Pricerunner har även en spelblogg som skriver om de senaste spelen. 
  • Det har inte skett speciellt mycket utveckling av tjänsterna på Pricerunner och gränssnittet känns inte helt uppdaterat. 
  • Det är svårt att arbeta aktivt med att optimera och förbättra rankingen för e-handlaren som säljer via Pricerunner, eftersom den till största delen bestäms av hur mycket man budar på de kategorier som man har sina produkter i. Det går inte att buda på enskilda produkter och administrationsgränsnittet är begränsat. 
Pricerunners administrationsgränssnitt.

Hur kommer man igång med Pricerunner?

Det är gratis att listas på Pricerunner som återförsäljare, men det ger inte så mycket. För att få bättre exponering krävs att man blir samarbetspartner (det vill säga betalande kund).
 
Betalningsmodellen är CPC (Cost-per-click) och de som betalar mest listas högst upp i shoppingkategorierna och benämns även som populärast. För att få en lista i prisordning behövs ett aktivt val av besökaren. 
 
Bestäm en prisstrategi för dina bud
Budgivningen är enkel, med endast ett bud per bred kategori. I administrationsgränssnittet ser man vad man gett för bud, kan ändra budet och man ser även de tre högsta och minimibudet i kategorin. Det går att ändra buden i flera kategorier samtidigt och man kan även få en enklare rapport om kategorierna (antal klick etc.)
 
För att hålla koll på budgivningen kan man få e-postnotifiering om någon annan butik ändrar sitt bud eller en sammanfattning per dag om olika ändringar i kategorier. 
 
Kostnaden per klick i vissa kategorier kan bli höga med upp till 30 kr per klick så det gäller att ha en genomarbetad strategi för hur man ska arbeta med Pricerunner, annars kan det bli väldigt dyrt. 
 
Om ni väljer att vara med på Pricerunner så behöver ni ta fram en prisfil som ligger på er sajt och som uppdateras löpande. Prisfilen hämtas av Pricerunner en gång per dag.
Pricerunner listar många kategorier inom olika områden.
Be dina kunder om recensioner
Pricerunner har ett system för verifierade recensioner. Genom att be dina kunder om en recension på tacksidan i din nätbutik kan Pricerunner göra utskick till kunderna och publicera resultatet på Pricerunner som verifierade recensioner.
 
Som e-handlare kan du även bemöta eventuell kritik från kunderna som kommer fram i recensionerna. Pricerunner har precis som Prisjakt en recensionswidget som man kan använda på sin sajt. 
 
Årets e-handlare
Årets e-handlare utses varje år. Tidigare var dessa utmärkelser av stor betydelse för e-handlare men har under de senare åren blivit av mindre betydelse i takt med att antalet priser som delas ut av olika aktörer har ökat.
Det här är den andra delen i en serie artiklar om marknadsplatser och prisjämförelsesajter. Här hittar du alla artiklar.

Vill du veta mer om hur du kan arbeta effektivt med Pricerunner och andra prisjämförelsesajter? Kontakta oss på SiteDirect så kan vi diskutera hur du kan förbättra ditt resultat.

SiteDirect NEWS