Pinterest - nästa marknadsplats för din e-handel?

Har du funderat över att använda Pinterest? Här får du veta hur du som e-handlare kan dra nytta av Pinterest i din marknadsföring!
 
Pinterest har bara funnits i snart fyra år, men användartillväxten är enorm och man räknar idag med ca 70 miljoner användare världen över. Många användare finns naturligtvis i USA och andra delar av världen, men även i Sverige växer Pinterest och webbplatsen översattes till svenska under 2013. Man kan säga att Pinterest är en samling digitala anslagstavlor där användarna kan lägga upp bokmärken (pinna) till länkade bilder i olika kategorier och dela dem med varandra. Pinterest har helt enkelt lyckats att hitta gapet mellan Googles sökmotorfunktion och det sociala som många gillar med Facebook.

Innan du börjar med Pinterest

Pinterest har potential att locka nya kunder och driva trafik till nätbutiken, men som i alla sociala kanaler krävs det engagemang och tid. Det är därför viktigt att innan du registrerar företagets Pinterestkonto funderar på vilken strategi ni ska ha med er närvaro. Skapa inte en profil som sedan inte används.  
 
Fundera över:
  • Varför ska ditt företag synas på Pinterest?
  • Vad kan dina kunder och blivande kunder vara intresserade av?
  • Vad lockar dem att pinna och kommentera?
  • Vad vill ni förmedla och vilket resultat vill ni ha med Pinterest?
  • Ska ni vara personliga eller objektiva?
Börja gärna med att skapa en privat profil och lär dig mer om hur Pinterest fungerar.

Kom igång med Pinterest för din e-handel - så här gör du:

  1. Skapa ett företagskonto för Pinteresthttp://business.pinterest.com. Det finns också privata konton, men det är ett företagskonto du ska ha för ditt företag. Du behöver bekräfta din e-postadress och helst också verifiera webbadressen (med HTML eller meta tag). Detta gör du för att visa att webbadressen du registrerar verkligen tillhör ditt företag. När du har registrerat ditt konto kommer du under de kommande dagarna att få bra information och tips från Pinterest via mejl.
  2. Skapa en profil. Se till att din profil är så bra och beskrivande som möjligt. Ta tid på dig att fundera över vad som är viktigast att lyfta fram i er verksamhet. Våga vara personlig! Jobbar ni med strumpor, beskriv hur mycket ni älskar strumpor. Lägg också till en profilbild - det kan vara er logotyp eller något annat som speglar er verksamhet.
  3. Lägg upp anslagstavlor och pinna bilder. Många företag (och även privatpersoner) som använder Pinterest har alldeles för få bilder i sina album. Ju fler bilder du har i dina album, desto mer passion visar du för ämnet. Du måste ha minst fem bilder på en anslagstavla för att det ska se bra ut. Hellre färre anslagstavlor med fler bilder på varje än många med få bilder. Har du för få bilder genomskådar en van Pinterestanvändare dig lätt.
  4. Avsätt tid för regelbunden uppdatering. Om du valt att marknadsföra dig på Pinterest så måste du schemalägga tid för att uppdatera dina anslagstavlor. Ett minimum är 10-15 min i veckan, men då kan du inte heller räkna med stora resultat. Om du istället investerar samma tid tre gånger i veckan eller en stund varje dag så kommer det att ge snabbare resultat. Tänk på att ju fler gånger du syns i dina följares flöde, desto större är chansen att du konverterar dem till kunder.
  5. Jobba för att få fler följare. Sprid information om att ni finns på Pinterest via era övriga kanaler, till exempel webbplatsen, trycksaker, e-post och andra sociala medier som ni använder. För att få fler följare - försök att skapa intressant innehåll, pinna många produkter, följ andra och kommentera gärna även andras bilder. Mitt hetaste tips är att kommentera bilder som ligger i kategorin "Populärt".
   Gör-det-själv-projekt är populärt på Pinterest och ett sätt att visa hur dina produkter kan användas.

Vilka bilder ska jag pinna?

  • Det behöver inte vara komplicerat att ta fram bilder för Pinterest, håll det gärna enkelt. Låt fantasin flöda när det gäller bilderna, men håll dig inom ditt företags nisch! Mest hängivna fans får ni om användarna ser er som experter och inspiratörer inom ert område.  Vissa typer av bilders sägs vara mer pinterestvänliga än andra. Här kommer några tips:
  • Alla bilder ska vara genomtänkta och någonting ni kan stå för som företag.
  • Pinna Instagrambilder. Om du redan använder Instagram för att publicera bilder kan ofta samma bilder användas på Pinterest. Om inte annat kan det locka någon att börja följa er på Instagram. 
  • Pinna bloggbilder. Har ni en blogg? Pinna några bloggbilder för att sprida era blogginlägg. 
  • Människorna bakom. Lyft fram personalen och visa gärna arbetsmiljön så att de som följer er får en inblick i er verksamhet. Ta hellre trevliga miljöbilder när människorna håller på med någonting istället för rena porträttfoton. 
  • DIY-projekt. Gör-det-själv-projekt - DIY (Do It Yourself) - är ett av de hetaste ämnena på Pinterest. Visa hur man kan använda era produkter i olika sammanhang. Ett exempel är SiteDirects kund RebelWalls som pinnar olika projekt för hur man kan göra om möbler och inredning med tapeter: http://www.pinterest.com/rebelwalls/rebel-walls-trendenser/

Att tänka på när det gäller bilder på produkter till Pinterest:

  • Placera produkten i miljö. I regel blir miljöbilder mer pinnade än rena produktbilder. 
  • Inspirerande beskrivning. Var noga med att skriva en bra beskrivning till dina bilder, gärna personligt och lite roligt. Genom en mer avancerad funktion, så kallade Rich Pins (Product Pins), kan du publicera mer detaljerad information om dina produkter.
  • Lägg till en PinIt-knapp på din egen webbplats för dina produkter så blir det enklare för besökare att pinna och sprida era bilder. Om du vill se vad andra användare har pinnat från din e-handel kan du använda den här adressen pinterest.com/source/dinwebbadress (byt ut sista delen mot din webbadress, t ex i fallet www.rebelwalls.se blir det pinterest.com/source/www.rebelwalls.se).
Lycka till med pinnandet!