Rebel Walls tar upp kampen mot den vita väggen

Rebelwalls.se vill revolutionera våra hem med tapeter på ett nytt sätt.
- Vi tycker att folk ska låta mer av sin personlighet synas mer hemma. Det är alldeles för många vita väggar, menar Irene Gimmersta, en av grundarna till Rebelwalls.se som har utvecklats med SiteDirects e-handelslösning.


Bakom företaget Rebel Walls står Christofer och Irene Gimmersta, tredje generationen i en tapetfamilj med lång historia.

Ledande inom tapeter
GimmerstaGruppen är en av Sveriges ledande aktörer i tapetbranschen och omsätter totalt ca 200 Mkr. I gruppen ingår förutom Rebel Walls tapetvarumärkena Sandberg tapeter och Decor Maison, Nässjö tapetfabrik med anor från 1800-talet, Tapetterminalen som är Sveriges ledande tapetdistributör och Björklund & Wingqvist, en av Sveriges mest välsorterade tapetfackhandlare.

Rebel Walls erbjuder design- och fototapeter med möjligheten att skapa egna motiv online.
- Vi jobbar med digitalt tryck och styr hela processen från första penseldraget och hela vägen till leveransen som kommer med ett personligt meddelande i kartongen, berättar Irene.
 
Egen utformning online
Hela beställningsprocessen sker online på rebelwalls.se. Som kund kan du välja något av Rebel Walls egna motiv som finns i olika stilar och färgteman eller använda en egen personlig bild. Du kan även förändra din tapet med olika filter och se hur väggen ser ut i hemmiljö innan du gör din beställning.
 
Inga tapetböcker
Rebel Walls har en egen designstudio där de tar fram tapetmotiven som gärna får sticka ut. I stället för att jobba med fasta kollektioner ett par gånger per år som man gör traditionellt när det gäller tapeter tar Rebel Walls fram nya motiv löpande.
- Inspirationen kommer från olika håll. Det kan vara en fotograf man träffar, en kund eller en diskussion i designstudion som ger nya idéer, berättar Irene.
 
Utvecklat med scrum
Utvecklingsarbetet i nära samarbete med SiteDirect har skett inspirerat av scrum-metodiken och Christofer och Irene tycker att det har varit en spännande och positiv process.
- Vi har haft en kravspec från början, men den har vi anpassat och prioriterat i efter hand, berättar Christofer. Till slut ser man ganska klart vad som är viktigt och vad man kan vänta med. Och resultatet har blivit fantastiskt bra. Vi har dessutom hållt både tidsplan och budget!
 
Täta avstämninga
r
Grunden har varit projektavstämningar via telefon flera gånger i veckan och varannan vecka har hela projektgruppen haft möten på plats hos SiteDirect.
Både projektledare och programmerare från SiteDirect har varit involverade och insatta i alla delar av projektet och det har gett en bra förståelse för varandras arbete, menar Christofer.
- Vi har lär känna varandra på ett helt annat sätt och det skapar förtroende och effektivitet.
 
SiteDirect flexibel lösning

Christofer och Irene valde SiteDirect för att de ville ha ett e-handelssystem med många möjligheter där de även kan göra förändringar själva.
- Det känns också tryggt att SiteDirect är en svensk leverantör som har en stor utvecklingsavdelning och att vi kan få support på ett bra sätt.
 
Inspirerade av 50-talet
Namnet Rebel Walls är en rolig flört med 50-talet, men med en djupare tanke bakom.
- På den tiden stod folk för sina åsikter och tog ansvar. Kvalitet var inte bara ett tomt ord, menar Irene. Det vill vi att Rebel Walls också ska stå för. Vi vill ta upp kampen mot den vita väggen och att folk ska skapa mer personlighet hemma.
 
Världen nästa!
Nästa steg för Rebel Walls är internationell lansering.
- Det här är en nischad produkt där en större marknad är en förutsättning på sikt, menar Irene. Men vi börjar här hemma!

» Gå till rebelwalls.se
» Läs mer om våra e-handelstjänster
Rebelwalls ehandelslösning