Evidensia - Nordens största kedja för djursjukvård fortsätter att växa

Evidensia Djursjukvård är Nordens största kedja för djursjukvård med 80 djursjukhus och kliniker i främst Sverige, men också i Danmark, Norge och Finland. Med en omsättning på över en miljard och 1200 anställda, varav närmare 300 veterinärer, bygger Evidensia en koncern som idag sträcker sig från norska Bodø i norr till danska Næstved i söder. En viktig pusselbit är den omfattande webblösning med stöd för många användare som SiteDirect levererar.

Evidensia erbjuder allt från basvård nära djurägarna till den allra mest avancerade vården vid djursjukhusen.

Djursjukvård - en växande sektor
Vart tredje svenskt hem har husdjur, vart fjärde har hund eller katt, och vi lägger allt mer pengar på våra djur, till exempel när det gäller försäkringar. Det gör att djursjukvården är en sektor som växer och att allt fler avancerade behandlingsformer utvecklas. I Sverige betalar vi idag ca 2,3 miljarder i försäkringspremier för våra husdjur och man beräknar att marknaden för privat djursjukvård är över 3,3 miljarder kronor.

Norra Europas största kedja för djursjukvård
Evidensia startade i februari 2012 genom att fyra av Sveriges främsta och äldsta djursjukhus gick samman (Strömsholm, Helsingborg, Malmö och Kungens kurva). Sedan dess har allt fler av Nordens främsta djurkliniker och djursjukhus anslutit sig. Totalt ingår idag 80 djursjukhus och kliniker och det gör Evidensia till norra Europas största veterinärmedicinska kedja. 

Webblösning med många användare
Djursjukhusen och klinikerna har ju tidigare verkat i eget namn och byggt upp egna varumärken och grafiska profiler. Nu ska de införlivas i Evidensia och i detta arbete är webbplatsen en viktig del. Varje enhet kommer att ha en lokal webbplats inom Evidensias domän och det kräver ett system som kan hantera väldigt många användare, eftersom varje klinik själv ska hantera sin information, ofta med flera inblandade på varje ställe.
- Vi blev rekommenderade SiteDirects webblösning och det har verkligen visat sig fungera bra. De jobbar på ett väldigt serviceinriktat sätt och har all den kompetens vi behöver, säger Eva Engström, marknads- och affärsutvecklingschef på Evidensia.

Vill bli mer kända hos djurägarna
Evidensia har sedan starten haft en snabb tillväxt. Målet är att fortsätta växa med fler kliniker, men inte riktigt i den takt som hittills. Den närmaste tiden ligger fokus på att bli mer kända hos djurägarna och att skapa en attraktiv arbetsplats för bland annat veterinärer och djursjukskötare. Forskning och utveckling är också en viktig del i arbetet med att utveckla verksamheten.
- Vi är marknadsledande, men varumärket Evidensia är ganska okänt hos djurägarna, menar Eva Engström. Just nu håller vi på att byta alla skyltar ute på våra kliniker och djursjukhus. Nästa steg är en väntrumskampanj där vi kommer att berätta om Evidensia Djursjukvård och fördelarna med att vara kund hos oss. 

En utmaning att skapa gemensamt varumärke
Att gå från ett antal fristående kliniker till att skapa "ett Evidensia" är en spännande utmaning, tycker Eva Engström. 
- I och med att vi arbetar med service och tjänster är det mycket viktigt att bygga varumärket inifrån, menar hon. Vi utgår från visionen att vi vill se fler friska och lyckliga djur och fokus i varumärkesarbetet ligger på att kommunicera våra fyra hur - Trygga, Kunniga, Engagerade och Starka.

» Läs mer på Evidensia.se
» Läs mer om SiteDirects tjänster
Evidensia Djursjukhus
Eva Engström, marknads- och affärsutvecklingschef på Evidensia, och hunden Sally.
 
Om Evidensia

Evidensia är norra Europas största djursjukvårdsgrupp och varje år behandlas ca 600 000 djur, varav ca 40 000 hästar och 560 000 hundar,katter, smådjur och exotiska djur.

Omsättning: Ca 1,2 miljarder kr
Anställda: ca 1200
Djursjukhus/kliniker:80 st