Kom igång med Google Shopping-kampanjer

Genom Google Shoppingkampanjer kan du nu visa produktannonser i Google i anslutning till sökresultatet som komplement till vanliga AdWordsannonser. Dina produkter visas med bild, pris och länk direkt till produkten. En stor fördel med Google Shopping-kampanjer är den höga CTRen (Click through rate) - upp till 22 % bättre än vanliga textannonser, och än så länge är det billigare än vanliga Adwords-annonser.
För att du ska kunna använda kampanjer i Google Shopping krävs att du genererar ett produktflöde från din nätbutik som skickas till Google på samma sätt som många e-handlare redan gör med prisjämförelsesajter som Prisjakt och Pricerunner. Det är helt enkelt en fil med information om dina produkter som hämtar information från produktinformationen på din webbplats. Precis som i vanliga AdWords-annonser betalar du per klick, men Google Shopping-annonserna utgår inte från sökord utan från de så kallade attribut som du skickar med i produktflödet. Så ju bättre innehåll, desto bättre resultat av annonseringen.
 
Förutom produktflödet måste också aktivera Google Merchant Center, där Google Shopping administreras, och sedan länka ihop det med ditt AdWords-konto. Det är sedan i AdWords-kontot du aktiverar Google Shopping-annonserna. Låter det krångligt? Här kommer en enkel steg-för-steg-guide:

Så här gör du - Google Shopping-kampanjer för din e-handel:

  • Aktivera Google Merchant Center. Om du redan har ett Google-konto (till exempel för AdWords) är det relativt enkelt. Allt du behöver göra är att gå till http://google.com/merchants och fylla i uppgifter om din nätbutiks namn och kontaktpersoner och sedan godkänna användarvillkoren. 
  • Generera ett produktflöde för dina produkter. Detta gör oftast via din plattformsleverantör och om du är kund hos SiteDirect kan vi hjälpa dig med detta - kontakta oss så berättar vi mer.
  • Länka samman Google Merchant Center med ditt AdWords-konto. Detta gör du i Google Merchant Center: Välj ”Inställningar” i menyn och sedan ”AdWords”
  • Aktivera shoppingkampanjer i AdWords. Du kan dela upp produkterna i olika produktgrupper om du vill, men från början ligger alla produkter i en grupp.
  • Nu kan du börja lägga upp kampanjer och lägga bud!

Optimeringstips för Google shopping:

  • Kontrollera kvaliten på feeden: Jobba aktivt i Google Merchant Center för att förbättra kvaliten på feeden och få med så mycket som möjligt av de kolumner som Google vill ha. 
  • Skriv bra produktrubriker: Det är dessa som kommer visas under produktbilderna (Samma information som finns på webbplatsen måste vara med i feeden. Det är inte tillåtet att skicka annan data.)
  • Googles  produktklassifiering: Se till att alla era produkter även får en kategoritillhörighet enligt Googles egna produktklassifiering som är ett träd av kategorier.
  • Jobba med produktsegment: Analysera noga och segmentera vilka produkter du kan få ut mest av. Utgår från ROI (Return on Investment) för att få ut de produkter som ger bäst ROI och jobba mer aktivt med dessa. 

Mycket händer i Google Shopping

Google Shopping är bara i sin början och många nyheter och förbättringar kommmer komma under 2015-16. En aktuell nyhet är att nu är det möjligt att visa produkter som ett lager ovanför Youtube-filmer, så kallade TrueView-annonser. E-handlare kan välja vilka individuella produkter som ska visas och på vilka videos.
 
Google's köpknapp kommer också bli en stor del av Google Shopping i kampen om köpen i mobilen. Så följ utvecklingen och testa allt som kommer, det är oftast billigare i början innan alla andra har hoppat på tåget.

SiteDirect NEWS