Google Analytics förenklar övergången till nya versionen Universal

I en serie artiklar kommer vi att belysa SEM och SEO för e-handlare. Denna tredje del handlar om hur du kan uppgradera Google Analytics till Universal Analytics som Google nyligen introducerat. Du hittar del 1 av artikelserien här och del 2 här avsnitt i artikelserien här: Båda handlar om AdWords för e-handlare.

Universal som lanserades förra året är en utvecklad version av klassiska Google analytics. Universal förbättrar insamlingen av data och gör det möjligt att arbeta mer med den insamlade informationen. Fram tills nu har det inte varit möjligt att ta med sig historisk data in i nya Universal, utan man har behövt köra med dubbla spårningskoder. Men nu har Google ändrat så att historiken finns kvar och det gör det mer intressant att uppgradera till Universal.

I den här guiden berättar vi hur du kan uppgradera från den tidigare Google Analytics till Universal Analytics i tre enkla steg.

Tre steg till Universal

OBS! Om du använder dig av till exempel Remarketing, Google Display Network visningsrapporten, någon Double Click-funktion eller demografiska och intresserapporter så vänta med att uppgradera tills de stöds i Universal eftersom stödet av JavaScript-biblioteket dc.js inte är implementerat ännu.

Så här gör du för att uppgradera:
Steg 1: Logga in på Google Analytics och gå in under Administratör (finns på högra sidan av toppmenyn) och välj den webbegendom som du vill uppgradera (mittersta kolumnen). Om det står ”Uppgradering av Universal Analytics" så är det möjligt att uppgradera. Klicka där. 
Steg 2: Klicka på "Överför" så startar processen med uppgraderingen.
Steg 3: Överföringen till Universal tar 24 till 48 timmar. När det är klart så får du en ny spårningskod att lägga in på din webbplats. Även om du inte lägger in spårningskoden så överförs kontot till Universal, men utan den nya spårningskoden på plats är det inte möjligt att utnyttja alla möjligheter i Universal.

» Läs mer På Google Analytics-bloggen

Vad händer om du inte uppgraderar?

Vad händer då om du väljer att inte uppgradera? Google kommer inom ett par månader automatiskt att överföra alla till Universal. Min rekommendation är när Google har gjort detta att du genomför en uppdatering till den nya spårningskoden på alla sidor som ni spårar för att kunna dra nytta av de nya funktionerna. Spårningen försvinner inte även om ni inte uppdaterar koden. 
Artikelförfattare: Jonas LindblomJonas har lång erfarenhet av att SEO- och SEM-frågor ur ett e-handelsperspektiv. Han jobbar idag inom SiteDirect-koncernen, bland annat med att hjälpa kunderna med SEO- och SEM-analyser. Han är även delägare i en e-handel.