Nytt annonsformat på Facebook som passar e-handlare!

I februari lanserade Facebook en ny annonseringsmöjlighet som de kallar Produktannonser på Facebook. Detta är något som vi rekommendera alla e-handlare att titta närmare på, då det ser ut som att det kan bli den lösning som verkligen får annonsering på Facebook att bli lönsam för e-handeln (och självklart för Facebook själva).

Facebook produktannonser

Lösningen är utformad så att den ska kunna hjälpa dig som e-handlare att kunna marknadsföra hela din produktkatalog på alla olika enheter. Annonslösningen skapar en ny väg att kunna visa fler produkter som är relevanta för användarna av Facebook. 
 
Det går att nå kunderna i hela säljprocessen från att skapa uppmärksamhet och intresse till handling genom olika inriktning på annonserna:
 
  • Dynamiska produktannonser: Automatiskt visa produktannonser baserat på dina mest relevanta produkter där denna automatiska matchning är baserat på användarens intresse, plats och mer.
  • Manuellt produkturval: Manuellt förse produktannonser baserat på ett valt produktsegment. På så sätt kan du som e-handlare visa till exempel bästsäljare.
  • Flerproduktsannonser: Detta gör det möjligt för dig som annonsör att visa tre produkter inom en annonsenhet, både på desktop och mobil. Varje produkt har sin egen bild, beskrivning och målsida.

Facebook vs. Google Shopping

Facebook vill med denna nya annonslösning plocka av marknadsföringsbudgeten som idag läggs på Google Shopping-kampanjer. Adobe Digital index rapporterade i Q4 2014 att Google Adwords-annonsörerna minskade spenderandet på textbaserade annonser med 6 procent men ökade med 47 procent på Google Shopping-kampanjer som visuellt visar produkterna bredvid sökresultatet (ovanför i mobilen). Facebook nya annonslösning är tillgängligt via deras API och kommer att rullas ut i deras Power Editor under de kommande veckorna.

Retargeting

Vi rekommenderar att arbeta med denna lösning parallellt med Googles retargeting vilket blir en nästan heltäckande lösning. Undersök även specialister inom retargeting som till exempel Adroll. Om ni vill veta mer om Adrolls lösning så kontakta Jonas Lindblom eller Åsa Hovrell på SiteDirect.
Artikelförfattare: Jonas Lindblom. Jonas har lång erfarenhet av
att SEO- och SEM-frågor ur ett e-handelsperspektiv.
Han jobbar idag inom SiteDirect-koncernen, bland annat med att
hjälpa kunderna med SEO- och SEM-analyser.