« Tillbaka | Start » Blogg » Teknik » Tydlig design
 
 

Tydlig design

 
Skrivet av Mattias Söderberg
17 MAR
17 MAR
 

Tydlig design

 
Skrivet av Mattias Söderberg
 
Tydlig design
 
Oavsett om du säljer på nätet eller bara har en infosajt så handlar design i grunden om att kommunicera. Du vill något. Och du vill att någon ska ta till sig det. En bra fråga att ställa sig är: Vilka är mina målgrupper, vilket läge befinner de sig i och vad behöver de? Ibland behöver du lägga till information - men lika ofta behöver du ta bort, förenkla och prioritera. Annars drunknar allt du vill säga i allt annat du vill säga och till slut ser man inte skogen för alla träden. När jag arbetade som ljudtekniker så kallades det fenomenet “everything louder than everything else”. Gitarristen höjer volymen för att höras mer än alla andra, vilket resulterar i att basisten också höjer volymen vilket resulterar i att andra gitarristen höjer och så vidare. Det blir inte skönt att lyssna på - och på samma sätt blir en webbsajt inte skön att titta på. Man behöver ögonproppar och vill gå därifrån. Och där tappar du en kund eller skapar en dålig bild av ditt företag. 

Do what works.

Don´t do what doesn´t work.

Know the difference. 

Använd därför kontraster - visa vad som är viktigt och var tydlig med vad du vill att dina besökare ska göra. Visst handlar design ibland om tycke och smak - men det utesluter inte att det finns principer för hur kommunikation fungerar. Exempel: Ska det se “billigt” ut? Titta då på förpackningar för lågprisvarumärken som ICA Basic, eller loggan för matbutiken Netto. De är med omsorg designade för att se just billiga ut. Och budskapen på förpackningarna är enkla. Minns du gamla Blåvitt? Tandkräm hette just TANDKRÄM (med stor fet text på enfärgad bakgrund). Klockrent! Iallafall om du säljer något billigt - mindre klockrent om du t ex säljer exklusiva designmöbler.. Hitta vad som fungerar för din målgrupp. 

Tydlig design
Se till att webbplatsens design hänger ihop med ditt varumärke.
Problemet med ogenomtänkt design är att den inte utstrålar vad du vill att ditt varumärke ska stå för. Så tänk igenom vad du vill stå för och var ödmjuk i processen att testa något nytt. Det är lätt att hålla fast vid något som inte funkar och titt som tätt behöver du en “reality check”. Besök din egen sajt tillsammans med en kund eller med någon som aldrig besökt din sajt. Hittar man? Fungerar det att handla? Förstår man vad ni sysslar med eller erbjuder? 
 
Vi hjälper gärna till med att sätta upp ett smart användartest som visar hur besökare uppfattar din sajt. Det brukar leda till många nya insikter samt bekräftelse på vad som funkar och vad som behöver förbättras. 

Do what works. Don´t do what doesn´t work. Know the difference. 

PS 
Se: www.internetmuseum.se för en härlig tillbakablick på både design och nätets utveckling ;)