Adwords 2013 för e-handlare - del 2

I en serie artiklar kommer vi att belysa SEM och SEO för e-handlare. Denna andra delen handlar om hur du kan jobba effektivare med AdWords med hjälp av olika verktyg för att förenkla ditt SEM-arbete. Del 1 hittar du här. Nästa avsnitt kommer i slutet av augusti och handlar om SEO.

Förbättra effekten av annonseringen på Google och lägg nya verktyg i din verktygslåda! Jonas Lindblom berättar här om några verktyg som underlättar din vardag med AdWords.

Sökordsplaneraren 

Alla som har arbetat med Adwords och SEO har haft stor nytta av sökordsverktyget under Verktyg och Analys. Nu har Google tagit ett steg ytterligare och utvecklat Sökordsplaneraren som kombinerar två tidigare tjänster, sökordsverktyget och trafikkalkylatorn. En fördel med Sökordsplaneraren är att den visar exakta sökningar till skillnad från sökordsverktyget som visade bred matchning som default. Den tar även med totala antalet sökningar på alla typer av plattformar (dator, mobil, surfplatta etc.) vilket inte sökordsverktyget gör. Sökordsverktyget finns kvar och jag rekommenderar dig att använda båda.
Google Tagmanager.

Google Analytics

De allra flesta e-handlare använder idag Google Analytics för att mer eller mindre aktivt hålla reda på statistik och sina KPI:er (Key Performance Indicators). En ny standardrapport som jag vill tipsa om är Kostnadsanalys. Den är fortfarande i beta och är lite klurig att få till men när den är uppe så är det ett ypperligt verktyg att använda för att jämföra olika typer av kampanjer, inte bara Google Adwords. En annan intressant rapport är Indirekta omvandlingar som ger en uppfattning vilka olika marknadsåtgärder som stödjer varandra och även tiden mellan första besök och dag för konvertering.

Testa Google Tagmanager

Ett verktyg som är lite bökigt att sätta sig in i men som kan underlätta en hel del i insamlandet av data är Google Tagmanager. Genom att lägga en kodsnutt precis efter <body>  så kan man börja skjuta in taggar och spårningsinfomation själv på ett ganska enkelt sätt utan att behöva gå till en stressad IT-ansvarig. Tagmanagern tar även hand om att skjuta ut scripten och i vilken ordning vilket gör att laddningstiderna av sidorna kan förbättras. 
Kolumnen Förbättrade kampanjer i Adwords

Börja använda Google Adwords Editorn

Adwordseditorn är ett desktop-program som underlättar fantastiskt mycket om man jobbar aktivt med sina annonser. Det är är lätt att kopiera, ersätta text och ord och på ett snabbt sätt bygga upp ett tight konto som inte har för många sökord per annonsgrupp. 

Kommande features

Fortfarande går det inte annonsera via en produktfeed på svenska Google men var så säkra, det kommer att komma även hit och det kommer helt förändra hur annonsytan i Googles sökresultat ser ut. Det kommer finnas bilder på produkter med pris, lagerstatus och betyg kring alla sökningar som är produktrelaterade. Jag har försökt få fram när det kommer släppas i Sverige men inte ens svenskarna på Googles Dublin-kontor har fått några indikationer om när. 
Exempel på både miljöbilder och produktfeed från Google Shopping i Adwords USA.
Kolumnen Förbättrade kampanjer i Adwords
Dessa så kallade anpassade bud är det som fått mest uppmärksamhet, men samtidigt släpptes en hel del andra funktioner för förbättrade kampanjer. Annonstilläggen fick ett lyft med bättre hantering av webbplatslänkar (man kan ha upp till sex stycken nu, tänk på att de inte får gå till samma sida som huvudlänken) och att det går att ha unika webbplatslänkar även på annonsgruppsnivå. 
 
Ringa-tillägget är ett bra tillägg som både kan visas på mobiler och på nätet och från mobilen går det ringa direkt till från annonsen. Det är även möjligt ställa in start- och slutdatum och klockslag när ringa-tillägget ska visas.  Har ni appar så rekommendera jag att sätta upp tillägget för appar som går direkt till er sida i appstore eller Google Play. Även det sociala tillägget är bra att ha med som kopplar ihop din annons med er Googleplus-sida (och jaga gärna in en del plus så visas det också hur många som gillat er sida i Adwords-annonsen). Med de förbättrade annonserna är detta även möjligt att spåra. 

Mobila Annonser

Skapa minst en annons per annonsgrupp som endast riktar sig till mobiler. Se till att beskrivningsrad 1 avslutas med en punkt. Då hamnar även den textraden i översta fältet när annonsen visas.

Har ni en app? Jobba med specifika annonser mot appstore och segmentera. In-app-advertising är förhållandevis billigt än så länge och segmentering är betydligt mer kraftfullt än i vanlig Adwords-annonsering. Det går till exempelvis att segmentera på kön etc.

Quality Score 

Om det är någon som du som e-handlare bör hålla koll på förutom konverteringsgrader, ROI etc. så är det Quality Score (QS). QS är det tal som Google sätter på ert nyckelord utifrån en formel som inkluderar:
  • CTR (Click-Through-Rate) för sökordet och visningsurlen
  • kontohistorik
  • kvalitén på landningssidan
  • nyckelord/annons relevans
  • nyckelord/sök relevans
  • hur framgångsrikt ditt konto har varit i en specifik region
  • hur bra din annons har presenterat på olika plattformar (olika QS på desktop, mobiler och plattor).
Gränsnittet för mobila annonser som visar hur den kommer se ut i en mobil.
Google har börjat med möjlighet att använda miljöbilder som ett tillägg till annonserna, till skillnad från bilder som är kopplade till Google Shopping. Just nu syns dessa endast i USA och på annonsen som har intagit förstaplatsen. Första rapporterna talar om betydligt högre CTR för annonser med denna typ av bilder. 

Vill du veta mer om hur du kan arbeta effektivt med Adwords för din e-handel? Kontakta oss på SiteDirect så kan vi diskutera hur du kan förbättra ditt resultat.
Artikelförfattare: Jonas LindblomJonas har lång erfarenhet av att SEO- och SEM-frågor ur ett e-handelsperspektiv. Han jobbar idag inom SiteDirect-koncernen, bland annat med att hjälpa kunderna med SEO- och SEM-analyser. Han är även delägare i en e-handel.